Tredje kvartal 2018: 10 procent flere klagesager end sidste år

22. oktober 2018

I tredje kvartal af 2018 modtog Forbruger Europa ti procent flere klagesager end samme periode sidste år. Fly, billeje og hotelbooking lå i top tre. Dyk ned i statistikken her og se udviklingen fra samme periode i 2017.

Stigende antal klager

I tredje kvartal af 2018 modtog Forbruger Europa 275 klager i alt.

Sammenlignet med tredje kvartal i 2017, hvor Forbruger Europa modtog 250 klager, er antallet af klager steget med ti procent i forhold til samme periode sidste år. 

Derudover modtager Forbruger Europa et stort antal henvendelser over chat, hotline og mail. De bliver dog ikke kategoriseret efter emneområder, og indgår derfor ikke i følgende opgørelse. 

Vi modtager både klager fra danskere over virksomheder i andre EU-lande, Norge eller Island, samt klager fra forbrugere i andre EU-lande, Norge eller Island, over danske virksomheder. 

Flere klager i sommerhalvåret

Antallet og typen af klager i tredje kvartal afspejler, at det lige har været sommerferie. Det er nemlig i sommerferien, at danskerne transporterer sig rundt i Europa og køber varer eller ydelser. Derfor er sommeren også typisk højsædet for klager over forsinkede fly, uforudsete udgifter til leje af bil m.m.  

Tredje kvartal 2018

På førstepladsen ligger flyklager. Det dækker bl.a. over aflyste eller forsinkede fly og kompensation eller erstatning af udgifter i den forbindelse, men også klager over manglende, ødelagt eller forsinket bagage. I perioden modtog Forbruger Europa 116 klager i kategorien "Passagertransport luft inkl. bagage". 

På andenpladsen kommer klager over billeje. Det er ofte uforudsete udgifter, der klages over. Det kan for eksempel være til forsikring, i forbindelse med at forbrugeren møder op for at afhente en bil, som er betalt på forhånd. Det er også sommetider uventede udgifter til reparation, som er hævet på forbrugerens kort efter hjemkomst. I perioden modtog Forbruger Europa 43 klager inden for kategorien "Biludlejning". 

På tredjepladsen ligger klager over hotelbooking eller anden indlogering. I tredje kvartal af 2018 modtog Forbruger Europa 20 klager inden for kategorien "Indlogering, hotel, lejligheder, feriehuse". 

Statistik over klagesager hos Forbruger Europa i 3. kvartal 2018, opdelt efter område.

 

Tredje kvartal 2017

I toppen af klagesagsområderne fra 3. kvartal i 2017 lå også klager over fly eller bagage. Der blev modtaget 107 klager inden for denne kategori. 

Andenpladsen gik derimod til klager over prøvepakker, prøveabonnementer og uønskede forsendelser, som er skarpt efterfulgt af klager over billeje. Inden for førstnævnte modtog Forbruger Europa 33 klager og inden for sidstnævnte 32 klager. 

I 2017 registrerede Forbruger Europa en generel stigning i antallet af klager over vildledning på nettet, for eksempel abonnementsfælder. Du kan læse mere om fænomenet i publikationen "Vildledning af forbrugere på nettet er et grænseoverskridende problem". 

Statistik over klagesager hos Forbruger Europa i 3. kvartal 2017, opdelt efter område.

OBS: I statistikken fra 2017 er klager inden for kategorierne "Passagertransport luft inkl. bagage" og "Forordning 261/2004" lagt sammen, idet der er et overvejende overlap mellem sagstyperne i de to kategorier. Sidstnævnte er ikke blevet ikke anvendt i 2018. 

Mand med iPad

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?