Primera Air er gået konkurs

03. oktober 2018

Flyselskabet Primera Air er erklæret konkurs. Har du ubrugte flybilletter eller penge til gode? Du har flere muligheder for at gøre krav på dine penge – læs med her.

Jeg har selv købt billetter online

Kunder, der selv har købt billetter hos Primera Air har mulighed for at søge erstatning for billettens pris hos Rejsegarantifonden - dog med fradrag af en selvrisiko på kr. 1.000 pr. kunde. Erstatningsbeløbet kan blive reduceret alt efter Rejsegarantifondens formue.

Fristen for anmeldelse til Rejsegarantifonden er 1. april.

Efter anmeldelsen kan du kontakte din bank og søge om at få selvrisikoen refunderet på baggrund af, at du aldrig har modtaget varen, som i dette tilfælde er flybilletten, hvis du har betalt flybilletten med et internationalt betalingskort (fx MasterCard eller Visa).De tilbagefører i visse tilfælde beløbet for varer, der ikke er modtaget.

Det er vigtigt at din henvendelsen sker hurtigst muligt efter anmeldelsen til Rejsegarantifonden.

 

Jeg har købt en pakkerejse

Hvis du har bestilt en pakkerejse, hvor Primera Air benyttes som flyselskab, er det rejsebureauet, der har ansvar for, at du ombookes til et andet flyselskab eller at dine udgifter til rejsen refunderes.

Hvis du har en igangværende kompensationssag, se nedenfor. 

 

Jeg har penge til gode

Har du et udestående krav til Primera Air, f.eks. i forbindelse med en kompensation eller erstatning, som selskabet har anerkendt men du endnu ikke har modtaget, skal du henvende dig til deres kurator:

Kuratellet består af DLA piper, Gorrissen Federspiel og Elmann og krav skal sendes til kurator Henrik Sjørslev på mailen primera@dlapiper.com

Fristen er den 30. oktober 2018. 

Kravet skal stilles skriftligt og indeholde beløb og sagsbeskrivelse. Derudover bør du vedhæfte dokumentation for dit krav, fx Primera Airs accept af dette samt beløbsstørrelsen.  

Sandsynligheden for at få penge gennem konkursboet for en almindelig kunde er dog normalt minimale.

 

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål om din sag, eller hvis du er i tvivl, om du har penge til gode, kan du kontakte Forbruger Europa:

  • Hotline telefon 41 71 52 00 (hverdage kl. 10-12)
  • info@forbrugereuropa.dk 
Mand med iPad

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?