Guide til billeje: Undgå fælderne før, under og efter

25. juni 2018

Hos Forbruger Europa oplever vi et rekordhøjt antal klager over billeje. Derfor har vi udarbejdet denne guide for dig, som skal leje bil på ferien. Her kan du læse, hvad du skal være opmærksom på før, under og efter du lejer en bil i udlandet.

Har du oplevet problemer med billeje? Så er du langt fra den eneste. Problemer med billeje er det, flest danskere klager til Forbruger Europa over ud over flyrejser. Vi guider dig gennem processen før, under og efter billejen – læs med her:

Når du booker hjemmefra

  • Vær opmærksom på, hvad du betaler for. Er det kun for selve billejen? Hvad med ekstra chauffør, autostol, trækkrog etc.? Bliver man opkrævet pengene på stedet eller er det forudbetalt? Hvad er kilometerloftet?
  • Hvor skal du afhente bilen? Vær opmærksom på, om det er i lufthavnen, eller om du skal afhente et andet sted.

  • Bruger du en bookingside, som sammenligner priserne, er det en god idé at finde ud af, i hvilke tilfælde du skal kontakte bookingsiden, hvis du kommer i problemer. Og samtidig sætte dig ind i, hvad bookingsiden er ansvarlig for. Dette kan du læse i ”Generelle vilkår og betingelser”, inden du booker.

  • Undersøg, om biludlejeren kræver en forsikring. Det kan du enten finde på deres hjemmeside eller i ”Generelle vilkår og betingelser”.

  • Find ud af, om du har de rigtige forsikringer i forvejen. Visse betalingskort inkluderer forsikring ved billeje, men det kan også være en del af din rejseforsikring eller ulykkesforsikring.

  • Tjek, hvordan du er dækket. Når du bliver bedt om at købe ekstra forsikring, er det ofte på et andet sprog end engelsk. Du har krav på at få forklaret, hvad forsikringen dækker. Hvilke typer skader? Hvad er selvrisikoen? (tip: Det kaldes excess på engelsk).

  • Anbefalede forsikringer: Mange bookingsider, rejsebureauer og sågar flyselskaber anbefaler bestemte forsikringer. Sommetider får du rabat, og det kan føles mere trygt at vælge flere dele af rejsen sammen. Det kan dog stadig være en god idé at tjekke markedet selv ved f.eks. at søge på nettet.

  • Ofte er selvrisikoen relativt høj – mange steder minimum 500 euro, altså næsten 4000 kr. – og derfor bør du også tænke over, om du vil tilkøbe en forsikring som nedsætter selvrisikoen. Det kaldes på engelsk en excess damage waiver. Igen kan det ofte betale sig selv at tjekke de muligheder, der er på markedet.

  • OBS: Hvis der er en selvrisiko , kan udlejeren godt kræve, at du har et kreditkort, så de kan sikre sig dækning af  selvrisikoen. Dette sker normalt ved, at de spærrer – ikke hæver – et beløb på kortet.  Visa/Dankortet er IKKE et kreditkort, og det er ikke alle biludlejere, der accepterer det. Tag derfor gerne et internationalt kreditkort med for en sikkerheds skyld. Det gælder også, selvom du har kunnet bruge Visa/Dankortet til at betale for billejen eller til at leje bil før.

  • Tag forsikringspolicen med. Det kan hjælpe dig i situationen, at du kan pege på det sted i din forsikring, hvor der står, at du er dækket.

Når du står ved skranken

  • Hold hovedet koldt og stå fast, hvis du mødes med urimelige krav til forsikring eller ekstraydelser. Husk på, at personen som står bag disken er en sælger.

  • Tjek, hvor og hvornår du skal aflevere bilen. Du risikerer at få en ekstraregning, hvis du ikke møder op den rigtige tid på det rigtige sted.

  • Tjek, hvad udlejeren må hæve på dit kort efterfølgende. Normalt må udlejer ikke hæve større beløb på dit kort efterfølgende, medmindre det står i aftalen. Det er derfor en god idé at tjekke, så du ikke pludselig bliver opkrævet store summer uforvarende, når du for længst er kommet hjem.

  • Hvis du bliver presset til at skrive under og ikke føler, at du har andre muligheder, så kan du underskrive ”Under protest” (det skrives bare i nærheden af signaturen). Det er generelt særdeles svært at få medhold i en sag om f.eks. forsikring, hvis man har skrevet under og brugt ydelsen.

  • Tag billeder af bilen. Her er det en god idé at være grundig. Vi modtager en del klager, hvor forbrugeren er blevet opkrævet for skader som, ifølge dem, var der i forvejen.

  • Gem en kopi af alle dokumenter, du underskriver. 

Når du skal aflevere bilen – og bagefter

  • Kom i god tid. Hvis du afleverer for sent kan det koste dig penge. Når du ikke dit fly pga. kø hos biludlejeren, risikerer du selv at måtte betale for en ny billet.

  • Aflever helst bilen ved udlejeren inden for åbningstid. Det giver dig mulighed for at gennemgå bilen sammen med udlejeren og skrive under på en rapport, hvor eventuelle skader er noteret. Få også en kopi af rapporten.

  • Fyld tanken op inden aflevering, hvis det er en del af aftalen. Det er en god investering, da du ellers skal betale en høj pris for at udlejeren tanker bilen op.

  • Tag billeder af bilen – og gerne grundigt. Vi får en del henvendelser fra forbrugere, som efterfølgende er blevet opkrævet penge for skader, de ikke havde lavet.  

  • Når du er helt hjemme og alt er godt, så husk lige at holde øje med din konto de kommende måneder. Hvis biludlejer trækker penge efterfølgende, har du altid krav på at få besked om hvorfor.   

  • Sidst, men ikke mindst: Hvis du alligevel føler dig dårligt behandlet, og at dine forbrugerrettigheder er krænket, så tag først kontakt til udlejeren og eventuelt bookingsiden/rejsebureauet. Klag helst til alle parter, som kan have et medansvar.

Se også: 10 gode råd om billeje

Hvis det ikke lykkedes dig at komme igennem med dine krav, kan du altid henvende dig til Forbruger Europa – enten på chat, mail eller hotlinen – og høre, om vi mener, at du har et krav. Du kan også gå direkte til klageformularen.

Har du et krav, vil vi sende din sag til vores kollegaer på Forbruger Europa-kontoret i det land, hvor sælger har hjemme. Vores kollegaer kan ikke træffe en afgørelse i sagen, men vil forsøge at finde en forligsmæssig løsning med sælger.

Mand med iPad

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?