Forbrugere kan mindske problemer på miniferien

Det er forår, og mange danskere bruger de ekstra fridage på en miniferie i udlandet. Faktisk tager hver femte af os årligt på storbyferie. For enkelte kan turen dog ende i flykaos eller hotelværelser uden udsigt. Ofte kan forbrugerne undgå at ende i en egentlig klagesag ved at sætte sig en smule ind i deres rettigheder.

Når forårssolen bryder frem, kan det være oplagt at tage på weekendtur til Paris eller London. Storbyferier er generelt populære blandt danskerne. Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik tog mere end hver femte dansker forrige år på miniferie i en udenlandsk storby.

"Mange danskere bruger forårets fridage på korte storbyferier i udlandet, så det vil være surt, hvis meget af tiden bliver brugt i lufthavnen eller på at ærgre sig over et dårligt hotelværelse. Vi anbefaler, at de uheldige til at begynde med går ind på den offentlige forbrugerportal forbrug.dk, hvor de kan se, hvad og hvornår de skal gøre noget, så de kan få ro og nyde resten af turen," siger Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det er ikke altid, at turen helt går som planlagt. I 2016 behandlede Forbruger Europa, der er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 153 sager, hvor flyet enten var aflyst eller forsinket, eller hvor forbrugeren blev nægtet boarding.

"Det er vigtigt, at forbrugerne først og fremmest giver flyselskabet eller rejseselskabet mulighed for at løse problemet. Viser det sig at være umuligt at finde en løsning, kan forbrugerne for eksempel gå videre med deres klage til os," siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa.

Hvis det er flyet, som er blevet aflyst eller forsinket, så er der forskel på, hvad passagererne har krav på, alt efter hvor de er fløjet til, og hvilket land flyselskabet har hjemme i. Det kan man også læse mere om på forbrug.dk. Generelt er det første, de skal gøre, at kontakte dem, som har solgt dem billetten.

Forbruger Europa er et europæisk netværk, som vejleder forbrugerne om deres rettigheder og hjælper, når der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land.

Her er dine rettigheder

Følgende gælder, hvis du rejser fra en lufthavn i EU eller rejser til et EU-land med et EU-selskab.

Flyet bliver aflyst:

  • Du har altid krav på at få omlagt rejsen eller få billetprisen retur – efter eget valg.
  • Du kan desuden have krav på at få dækket et hotelophold (hvis du er så uheldig først at komme af sted dagen efter), måltider, to telefonopkald eller e-mails og transport mellem hotel og lufthavn.
  • Afhængig af, hvor tæt på afrejsedagen du modtager besked om flyaflysningen, kan du også have krav på økonomisk kompensation. Det er en forudsætning, at aflysningen ikke skyldes force majeure, fx krig, terror, uvejr, strejker og lign.


Flyet bliver forsinket:

For at du kan kræve din ret, skal du have været til stede ved check-in i rette tid.

Retten til forplejning gælder for forsinkelser af en vis varighed afhængig af rejsens længde:

  • Flyvninger på 1.500 km og derunder: Mindst to timers forsinkelse
  • Flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km: Mindst tre timers forsinkelse
  • Flyvninger uden for EU på mere end 3.500 km: Mindst fire timers forsinkelse


Er dit fly forsinket, har du krav på:

  • Måltider, der står i rimeligt forhold til ventetiden, og to gratis telefonopkald eller e-mails. 
  • Hotelophold, hvis du må overnatte, og transport til og fra lufthavn.

 

Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene igen.

Hvis du vil vide, om du kan få kompensation, kan du gå ind på flyregler.dk



For yderligere information


Kontakt journalist Stine Sofie Mathisen telefon 41 71 52 63

Kunne du bruge siden?