Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Bagageerstatning kræver hurtig reaktion

Sidste år rejste mere end 17 millioner flypassagerer fra de danske lufthavne, og her til sommer har der også været travlt ved bagagebåndene. Hvis bagagen ikke kommer med flyet hjem, skal der helst klages allerede i lufthavnen, og de uheldige passagerer har kun en uge til at kræve erstatning for ødelagt bagage og tre uger for forsinket bagage.

Det er populært blandt danskerne at rejse med fly på sommerferie. Sidste år rejste rekordmange fra de danske lufthavne - 17 millioner flypassagerer - viser tal fra Danmarks Statistik. Særligt juni og juli var populære rejsemåneder.

I langt de fleste tilfælde kommer kufferten med badetøjet eller særbagagen med dyrt sportsudstyr godt hjem. Men det sker, at den forsvinder eller går i stykker undervejs. Og så skal forbrugerne reagere hurtigt for at være sikre på at beholde retten til erstatning. Klagefristerne for flybagage er nemlig korte.

"Det er en god ide at reagere hurtigt, hvis bagagen enten er ødelagt, forsvundet eller forsinket under flyrejsen. Forbrugerne kan undgå en del besvær, hvis de allerede i lufthavnen kontakter flyselskabet og får lavet en såkaldt PIR-rapport som bevis for, at de har klaget i tide," siger chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Er forbrugernes flybagage forsinket, skal de kræve erstatning senest 21 dage, efter de modtog den forsinkede bagage. Dukker bagagen ikke op efter 21 dage, eller meddeler flyselskabet, at bagagen er forsvundet, skal forbrugerne straks kræve erstatning. Er bagagen blevet ødelagt under transporten, skal forbrugerne kræve erstatning senest syv dage efter, at de modtog bagagen.

Er bagagen forsinket, mistet eller ødelagt, kan forbrugerne højst få 10.000 kr. Beløbets størrelse afhænger af en konkret vurdering

Forbruger Europa er et EU-netværk, som vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår problemer med en sælger i et andet EU-land

"Hvis flyrejsende medbringer værdifuld bagage på rejsen, så er det en god idé at sikre sig, at man selv har en forsikring, der kan dække tab på over de 10.000 kr. I nogle tilfælde kan man også medtage kostbare genstande i håndbagagen fx en bærbar computer," siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne hente gode råd om flybagage, og de kan se en film om, hvad de gør, hvis deres bagage enten forsvinder, bliver forsinket eller går i stykker under flyrejsen. Derudover kan forbrugerne kontakte Forbruger Europa for konkret vejledning om deres klage.

Gode råd om flybagage

  • Klag altid i lufthavnen, før du forlader den, og få et bevis for din klage, en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Report). Husk at gemme rapporten
  • Tjek klagefristerne – de er meget korte
  • Medbring ikke kostbare varer, hvis det ikke er nødvendigt
  • Opbevar dyre og skrøbelige varer, fx kamera, smykker og it-udstyr, i håndbagagen
  • Foretag ikke for dyre erstatningskøb – du risikerer selv at skulle betale
Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?