Airberlin aflyser langdistanceflyvninger

06. oktober 2017

Airberlin er gået i betalingsstandsning. Det betyder blandt andet, at langdistanceflyvninger bliver aflyst.

Fra 15. oktober aflyser Airberlin flere langdistanceflyvninger. De berørte ruter vil hen ad vejen fremgå på flyselskabets hjemmeside. Selskabet fortsætter dog med at flyve øvrige ruter.

Forbrugere, der har købt billet til en aflyst flyrejse med Airberlin, kan ikke forvente, at selskabet vil sørge for omlægning af rejsen, som de ellers har pligt til.

Passagerernes rettigheder

Konsekvenserne for passagererne vil være forskellige afhængigt af, hvornår og hvordan billetterne er købt.

Flybilletter købt efter 15. august 2017

Flyrejsende, der har købt billetter direkte hos Airberlin (og ikke via en billetformidler), kan kræve refusion af selskabet. Hvis aflysningerne medfører økonomiske tab, kan disse også anmeldes, men må forventes behandlet efter endt betalingsstandsning.

Flybilletter købt før 15. august 2017

Airberlin har oplyst, at selskabet ikke håndterer økonomiske krav under betalingsstandsningen fra passagerer, der har købt flybilletter  før 15. august 2017, hvilket også omfatter krav om kompensation.

Airberlin opfordrer dog alle passagerer, der mener at have krav på kompensation, at de anmelder deres krav på Airberlins hjemmeside via en klageformular. Dermed bliver kravet registreret, og passagerer kan forvente at blive kontaktet af betalingsstandsningens administrator.

Læs mere på Airberlins hjemmeside.

Kunne du bruge siden?