Air Berlin er gået konkurs

02. november 2017

Flyselskabet Air Berlin er erklæret konkurs. Kunder med ubrugte flybilletter og andre, der har penge til gode, har flere muligheder for at gøre krav på deres penge.

Kunder, der har købt en returbillet fra Danmark til udlandet med Air Berlin og har penge til gode hos selskabet, har mulighed for at søge erstatning for billettens pris hos Rejsegarantifonden - dog med fradrag af en selvrisiko på kr. 1.000 pr. kunde. Erstatningen efter fradraget af selvrisikoen kan blive reduceret, hvis der ikke er tilstrækkelige midler i fonden til fuld dækning til alle.

Kunder, der har betalt flybilletten med et betalingskort (fx MasterCard eller Visa), kan også prøve at kontakte bank/kreditkortselskab og gøre indsigelse mod betalingen med den begrundelse, at de ikke har fået den ”vare” (flybillet), de har købt.

Hvis men ikke købte flybilletten på Air Berlins hjemmeside, men fx hos et online rejsebureau, er det som udgangspunkt rejsebureauet, der har ansvaret for, at flyvningen gennemføres, ombookes eller refunderes.

Hvis man har købt en pakkerejse (en rejse med fx fly og hotel), hvor flyvningen er med Air Berlin, er det rejsebureauet, der skal sørge for, at transporten bliver gennemført med et andet flyselskab.

Kunder har også mulighed for at sende deres krav direkte til Air Berlins kurator:

Air Berlin Gruppe / Lucas Flöther
Postfach 10 30 10
18005 Rostock
Germany

Kravet skal stilles skriftligt og indeholde beløb og sagsbeskrivelse. Fristen for indgivelse af krav til konkursboet er 1. februar 2018. Sandsynligheden for at få penge gennem konkursboet for en almindelig kunde er dog normalt minimale.

Hvis du har spørgsmål til Air Berlin, eller hvis du er i tvivl, om du har penge til gode, kan du kontakte til Forbruger Europa:

  • Hotline telefon 41 71 52 00 (hverdage kl. 10-12)
  • info@forbrugereuropa.dk

Læs mere om dine rettigheder ved konkurs

Kunne du bruge siden?