Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Dobbelt så mange klager over fælder på nettet

02. november 2016 - Sidst opdateret: 02. november 2016

Antallet forbrugere, der klager over fælder på nettet, er fordoblet på tre år hos Forbruger Europas kontorer i Norden. Det er især tilbud på prøvepakker og konkurrencer, der vildleder forbrugerne ind i uønskede abonnementer.

Tænk før du klikker på en annonce for en gratis prøvepakke eller deltager i en konkurrence. Måske er prøvepakken ikke gratis, og måske bliver du bundet til et dyrt abonnement, når du indtaster dine oplysninger. På mindre end tre år er antallet af klager over prøvepakker og uønskede abonnementer mere end fordoblet hos de nordiske Forbruger Europa kontorer, som er Danmark, Finland, Norge og Sverige. Stigningen er gået fra 1.193 klager i 2014 til 2.443 i 2016.*

Forbrugerne klager typisk, når en virksomhed har hævet et ukendt beløb på deres betalingskort.

"Ofte bliver man bundet til et abonnement uden at have accepteret det. Virksomheden bag har ikke givet korrekt information om produktet og aftalebetingelserne," siger leder af det danske Forbruger Europa kontor, Lars Arent.

Problemet opstår eksempelvis, når man klikker på en annonce for en gratis prøve eller deltager i en konkurrence på nettet. Det kan være en prøveperiode på en datingservice, men oftest er det et prøveprodukt såsom slankepiller, ansigtsmasker eller snorkestoppere. Det kan også være et tilbud om at teste produkter eller at deltage i en konkurrence.

De vildledende tilbud findes især på sociale medier, men de gives også i mails og andre medier. Man skal give sine betalingsoplysninger til virksomheden, for at kunne deltage i konkurrencen, tilmelde sig som produkttester eller modtage prøvepakken.

"Abonnementsfælder er meget udspekulerede. Måske klikker man på en knap med teksten 'næste' eller 'vælg', og i virkeligheden er knappens funktion, at man accepterer et køb og bliver bundet til et abonnement, man skal betale for. Aftalen er dog ugyldig, når forbrugeren ikke er blevet informeret korrekt af virksomheden," siger Lars Arent.

Gode råd

Inden du accepterer et tilbud på nettet

  • Find ud af, hvor virksomheden hører hjemme. Du kan ikke altid stole på oplysningerne på hjemmesiden, men på who.is kan du tjekke i hvilket land, hjemmesiden er registreret.
  • Søg på virksomhedens navn på nettet. Måske har andre brugere anmeldt virksomhedens produkter og ydelser.
  • Læs aftalebetingelserne grundigt og tjek især afsnittet om fortrydelsesret og opsigelse.
  • Del ikke dine betalingsoplysninger med hvem som helst. Når du deler dem, har modtageren mulighed for at trække penge på din konto igen og igen.Brug din fornuft. Hvis et tilbud lyder for godt til at være sandt, så er det sikkert tilfældet.

Efter du er faldet i en fælde på nettet

  • Brug ikke en vare, du får leveret, hvis du ikke har bestilt den.
  • Informer afsenderen, at du ikke har bestilt varen. Meddel afsenderen, at du kan sende pakken retur, hvis du får en returlabel. 
  • Hvis afsenderen allerede har trukket penge på dit kort uden din accept, så kræv dine penge tilbage. Kontakt din bank, hvis afsenderen ikke vil tilbageføre pengene.
  • Hvis banken ikke kan hjælpe dig, og virksomheden stadig mener, du har indgået en aftale, kan du få hjælp af Forbruger Europa på chat, mail eller telefon.

 

* Forbrugerklager over abonnementsfælder / prøvepakker

 

2014

2015

2016
(jan.-sep.)

Hele perioden

Alle nordiske Forbruger Europa

1193

1820

2443

5456

 

Om Forbruger Europa

Forbruger Europa er det danske kontor i et europæisk netværk, der vejleder forbrugerne om deres rettigheder og hjælper med klager mod en sælger i et andet EU-land. Forbruger Europa er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?