Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

EU-lovpakke om nethandel giver forbrugerne bedre vilkår

25. maj 2016 - Sidst opdateret: 25. maj 2016

Det skal være billigere og mere trygt for forbrugere at nethandle over grænser i EU.  Tre nye forslag fra Europa-Kommissionen vil forbedre rammerne for at handle på nettet.

I dag præsenterer Europa-Kommissionen sin nye lovpakke om nethandel, som endnu et initiativ i strategien for EU’s digitale indre marked. Formålet med initiativet er at skabe håndgribelige forbedringer for forbrugerene.

LOVPAKKENS TRE INITIATIVER

1. Forbrugere skal have lige adgang til varer og tjenester i andre EU-lande

  • En ny EU-forordning om geo-blokering skal stoppe forskelsbehandling hvor forbrugerens bopælsland er afgørende for, om der kan købes varer og tjenester hos en sælger på nettet.
  • Forbrugeren skal kunne købe varer og tjenester, herunder digitale tjenester fx online lagerplads, fra et hvilket som helst EU-land uden at skulle betale en anden pris pga. bopælsland, og uden at blive automatisk omdirigeret af sælgeren til en anden hjemmeside.
  • Forordningen forpligter ikke sælgeren til at levere varer til alle lande, men forbrugeren skal have muligheden for at kunne afhente varer fra en lokalitet i sælgerens eget land.

2. Billigere pakkelevering over grænser gennem øget konkurrence

  • Nationale postvæsener opkræver ofte 3-5 gange højere priser for at levere pakker over grænser i forhold til den tilsvarende indenlandske ydelse. Prisforskellen kan ikke altid begrundes med yderligere omkostninger forbundet med levering til modtagerens land.
  • Kommissionen vil ruske op i markedet for pakkelevering for at gøre det billigere for forbrugeren at få leveret varer på tværs af grænser i EU med en ny forordning om pakkelevering.
  • Pakkeleverandører skal fx oplyse deres omkostninger og priser til de nationale tilsynsmyndigheder, og nogle af disse oplysninger vil blive offentliggjort.
  • Nationale postvæsener forpligtes også til at give tredjemand adgang til deres grænseoverskridende netværk, hvilket skal medføre mere konkurrence på markedet. Lovforslaget skal resultere i lavere priser for forbrugerne, når den øgede konkurrence sker.

3. Styrket samarbejde om håndhævelse af forbrugerrettigheder på tværs af grænser

  • Myndighederne i EU’s forbrugerbeskyttelsessamarbejde skal have flere beføjelser, så de kan reagere enstemmigt, hurtigt og beslutsomt, når forbrugerrettigheder bliver overtrådt på tværs af grænser.
  • Kommissionen vil opdatere EU-forordningen om forbrugerbeskyttelse og herunder udvikle en procedure for en koordineret myndighedsindsats. I tilfælde hvor en lovovertrædelse sker i hele EU og skader mange forbrugere, så skal det i praksis medføre en ensartet håndhævelse på EU-plan koordineret af Kommissionen.
  • Kommissionen vil give retninglinjer, der gør det klart, at online portaler også nogle gange agerer som forhandlere i henhold til lovgivningen, og derfor har ansvar  som en forhandler.
  • Portaler vil ikke automatisk kunne fralægge sig ansvar under henvisning til blot at være en mellemmand. Portalerne vil fx kunne bære en del af ansvaret for, at forbrugerne får fyldestgørende oplysninger og forstår, hvad deres rettigheder er i forbindelse med et køb.

Næste skridt for lovpakken

Når Europa-Kommissionen har fremlagt sine forslag, skal disse gennemgås i Det Europæiske Råd, Europa-Parlamentet og i de nationale parlamenter. Herefter vil instanserne drøfte de enkelte forslag for at nå til enighed om den lovtekst, der skal vedtages.

>> Læs Europa-Kommissionens egen pressemeddelelse om lovpakken

Hvad er Forbruger Europa?

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island. Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?