Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Bilkøb i udlandet – kan det betale sig?

15. marts 2016 - Sidst opdateret: 31. august 2018

Høje bilpriser i Danmark kan få forbrugere til at overveje, om de kan få mere for pengene i et af vores nabolande. Bilkøb over grænser kan dog give administrativt bøvl, og man kan risikere at blive snydt, viser en undersøgelse fra Forbruger Europa.

Jagten efter en særlig model, billigere priser, eller blot et større udvalg kan få danskere til at søge efter bil i udlandet. Danske forbrugere, der kigger på brugt bil i udlandet, skal dog være indstillet på at gøre et ekstra grundigt forarbejde, inden de kan vurdere, om de kan gøre en god handel. Der er nemlig flere transaktionsomkostninger forbundet med bilimport.

Forbruger Europa kontorer i 29 lande har gennemført en omfattende undersøgelse af de forhold og forhindringer, som forbrugerne møder, når de køber en brugt bil på tværs af grænser.

"I det danske Forbruger Europa kontor har vi set tilfælde, hvor danskere er blevet godt og grundigt snydt. De har måske købt en bil med så store mangler, at bilen ikke kan bruges. Eksempelvis går motoren i stykker kort tid efter, at bilen er hentet hjem. Der er også tilfælde, hvor bilen slet ikke eksisterer, og sælgeren bare forsvinder med køberens penge," forklarer Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa kontor.

Forbrugere bør gå systematisk til værks for at undgå ubehagelige overraskelser som ekstraudgifter og decideret snyd. Forbruger Europa netværket har på baggrund af undersøgelsen udarbejdet en række praktiske råd til hvert trin i processen ved køb af brugt bil i et andet EU-land. 

FØR DU KØBER

Sammenlign priser og tekniske detaljer

Du skal undersøge markedet grundigt og sammenligne både tekniske specifikationer og priser på den ønskede model. Du bliver nødt til at foretage research hos forskellige forhandlere, da der på nuværende tidspunkt ikke eksisterer en grænseoverskridende offentlig og uvildig portal til prissammenligning af brugte biler.

Tjek sælgeren

Uanset om du handler med en privatperson eller en bilforhandler, så skal du undersøge sælgeren. Eksisterer sælgeren? Kan du finde navn og adresse på vedkommende? Hvis det er en forhandler, kan du også undersøge personens omdømme. Du skal sikre dig, at sælgeren har ret til at sælge den pågældende bil. Hvis det er en forhandler eller anden mellemmand, skal de kunne fremvise en fuldmagt. Handler du med en privatperson, skal vedkommende kunne dokumentere at være bilens retmæssige ejer. Vær opmærksom på, at du ikke er beskyttet som forbruger ved civilkøb, så du skal være meget forsigtig, når du køber en bil af en privatperson.

Restgæld i bilen

Har du fået bekræftet, at bilen rent faktisk eksisterer? Du bør fortage et baggrundstjek på bilen. Tjek at bilens stelnummer stemmer overens med registreringsattesten. Du bør også tjekke, om der er restgæld i bilen, fx ubetalte bøder eller pant, så en kreditor ikke kan rette et krav mod dig, når du står som bilens ejer. Det er forskelligt fra land til land, hvilke muligheder, du har for at tjekke restgæld.

Du kan også få foretaget en brugtbilsattest af en uvildig fagmand, hvis du vil sikre dig mod alvorlige fejl. 

Eksempel: Tyskland

I Tyskland kommer registreringsdokumenterne i to dele. Den første del skal man have med i bilen. Den bekræfter, at bilen er registreret og godkendt til kørsel. Den anden del beholder ejeren og er et bevis på at vedkommende ejer bilen. Hvis bilen er lejet eller der er gæld i bilen, vil udlejeren eller långiveren have dokumentet. Derfor skal man aldrig købe en bil i Tyskland uden at have begge dele af registreringsdokumentet. 

Fortrydelsesret

Hvis du underskriver kontrakten hos sælgeren, har du ingen lovbestemt fortrydelsesret, medmindre I har aftalt det i kontrakten. Handler du med en privatperson, så kan du kun fortryde, hvis I har aftalt dette.

Garanti og reklamationsret

Hvis du køber bil hos en forhandler, så har du to års reklamationsret. Sælgeren kan give dig en garanti, der stiller dig bedre end den lovpligtige reklamationsret. Hvis du har handlet med en privatperson, så varierer reglerne om reklamation fra land til land. Du kan aftale med den private sælger, at du har ret til at reklamere, hvis det ikke er en lovbestemt rettighed i det pågældende land.

NÅR DU KØBER


Læs og forstå kontrakten

Læs kontrakten grundigt. Nogle sælgere vil skrive, at der er tale om et handelskøb (b2b). Dette vil fritage sælgeren for ansvar og dermed fratage dig nogle rettigheder som forbruger. Nogle sælgere vil forsøge at fraskrive sig ansvaret for at modtage reklamationer ved at skrive, at bilen sælges uden garanti. Underskriv aldrig en kontrakt, du ikke forstår.

Sikreste måde at betale

Erfaringerne viser, at det er vanskeligt at få pengene igen, hvis du bliver snydt eller har anden grund til at ophæve købet. Har du betalt med kontanter eller foretaget en bankoverførsel, så er chancerne mindst, da det afhænger af sælgerens velvilje. Den bedste mulighed for at få pengene tilbage er ved at gøre indsigelse over for din bank, hvilket du kun kan gøre, hvis du har betalt med kort.

Betaling af moms

Når du køber en brugt bil af en privatperson, er du fritaget for at betale moms i det land, hvor du købte den.  Hvis sælgeren er bilforhandler, betaler du den gældende momssats i det land, hvor du køber bilen. Du skal ikke betale moms i dit hjemland. En "brugt bil" er over seks måneder gammel og har kørt over 6000 km. 

Vigtige dokumenter

Der er tre dokumenter, sælger som minimum skal kunne levere. Du skal være i besiddelse af den originale registreringsattest for at kunne få bilen registreret i Danmark. Dertil skal du have slutsedlen på bilen, der dokumenterer, at du er den retmæssige ejer. Hvis bilen er fire år eller derover, så skal du have en synsattest på bilen, den vil måske kunne afsløre, om der er blevet manipuleret med kilometertælleren. Dertil er det en fordel, hvis sælger har en servicebog, der kan uddybe bilens historik.

Bilens historik og lovpligtige syn

Kan sælgeren dokumentere, at bilen har overholdt de lovbestemte syn. Ifølge EU-regler er det som minimum 4 år efter første registrering og derefter hvert andet år. Er der desuden dokumentation for, at bilen har gennemgået de relevante serviceeftersyn, fx stempler i en servicebog, som du kan efterprøve.

EFTER KØBET


Hjemtransport

Hjemtransport af bilen sker lettest med en autotrailer. Vil du køre den selv, kan du bruge midlertidige nummerplader, der giver dig mulighed for at køre fra ét land, til et andet land, hvor du vil indregistrere den. Nummerpladerne får du i det EU-land, hvor du køber bilen. Eftersom midlertidige nummerplader ikke er gensidigt anerkendt inden for EU, skal du først tjekke, om alle de lande, du vil køre igennem, accepterer de midlertidige nummerplader, du får i det land, hvor du køber bilen.

Forsikring under hjemturen

Det er et krav for at kunne køre på vejene, at bilen er ansvarsforsikret. Du skal også have en forsikring, der gælder i alle de lande, du skal køre gennem. Du skal ligeledes have tegnet en ansvarsforsikring på bilen for at få bilen indregistreret i Danmark. 

Registreringsattest i Danmark

SKAT administrerer en række regler vedrørende motorkøretøjer, herunder både registrering af bilen, nummerpladeekspedition, samt opkrævning af afgifter på bilen. Du skal betale registreringsafgift i Danmark for at få danske nummerplader. Vil du kende registreringsafgiften på forhånd, kan du bede om et bindende svar eller beregne afgiften hos SKAT. Sagsbehandlingstiden for værdifastsættelse er op til 3 uger.

Klage over sælgeren

Du kan kontakte Forbruger Europa, hvis du har spørgsmål omkring et bilkøb eller ønsker at klage over en erhvervsdrivende sælger. Ankenævnet for biler håndterer også klager over bilkøb.

YDERLIGERE INFORMATION 

 

 

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?