Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Rekord mange forbrugere klager over ferien

09. september 2016 - Sidst opdateret: 13. september 2016

Aldrig har så mange forbrugere søgt hjælp til at klage over deres sommerferie hos Forbruger Europa.

Med 239 oprettede sager slog sommeren 2016 alle rekorder for ferieklager hos det danske Forbruger Europa kontor. Mistet bagage, forsinkede og aflyste fly, ekstraregninger på billeje eller problemer med hotel og pakkerejser er de hyppigste årsager til klager.

"Flyrejser er klart det område, vi modtager flest klagesager på. Ofte handler det om situationer, hvor passagerene ikke er blevet hjulpet, da deres fly var aflyst eller forsinket. Billeje er et andet stort klageområde. Typisk handler sagerne om, at udlejningsfirmaet presser forbrugerne til at betale for en ekstra forsikring. Et andet problem er, at forbrugerne bliver opkrævet penge for skader på en lejebil, de ikke selv mener, de er skyld i,"  siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent.

Udover klagesagerne har adskillige danskere søgt hjælp og vejledning gennem Forbruger Europas informationskanaler. I juni, juli og august besvarede forbrugerjuristerne 694 henvendelser på telefon, chat og e-mail.

"Konkursen af et spansk rejsebureau tegner sig alene for 125 af henvendelserne, mens adskillige af de øvrige henvendelser drejer sig om problemer med forskellige flyselskaber," siger Lars Arent.

 

Klagestatistik for Forbruger Europa

 

Antal klagesager *

2013: 136 klager

2014: 143 klager

2015: 207 klager

2016: 239 klager

 

Top 5 sager *

1. Flyrejse inkl. bagage

2. Billeje

3. Indlogering fx hotel

4. Tekstil, skind, fodtøj

5. Pakkerejser

*perioden juni, juli og august

 

Om Forbruger Europa

Forbruger Europa er det danske kontor i et europæisk netværk, der vejleder forbrugerne om deres rettigheder og hjælper, når der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Forbruger Europa er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?