Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Markant flere klager over billeje

13. juli 2016 - Sidst opdateret: 13. juli 2016

Antallet af klager over biludlejere er steget markant de seneste år. Det viser nye tal fra Forbruger Europa, der vejleder og hjælper forbrugere ved problemer med billeje.

Uønskede ekstra forsikringer og uklare lejekontrakter giver flere danskere problemer, når de lejer bil i udlandet. 50% flere forbrugere har henvendt sig til det danske Forbruger Europa kontor det seneste år i forhold til året før, fordi de havde problemer med billeje.

"Det mest hyppige problem er, at billejen blev dyrere end forbrugeren havde accepteret under booking af bilen. Billejen blev ofte dyrere på grund af fordyrende gebyrer, eller fordi forbrugeren blev pålagt at købe ekstra forsikringer ved afhentning af bilen," forklarer Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa kontor.

Det seneste år henvendte 121 forbrugere sig til kontoret på grund af problemer med billeje, mod 81 henvendelser i samme periode året før.*

Det fremgår, at problemer med billeje i mange af tilfældene opstår, når der er flere parter involveret i aftalen. Man har eksempelvis to aftalepartnere, når man har reserveret bilen gennem en formidler, såsom en bookingportal, og bilen leveres af et biludlejningsfirma.

Problemet opstår, fordi de to parter kan pege på hinanden som den ansvarlige, hvis noget går galt. Formidleren kan hævde, at de kun har formidlet kontakten. Biludlejeren kan hævde, at de ikke har noget ansvar for aftalen, men blot stillet bilen til rådighed.

"Forbrugeren har mulighed for at mindske risikoen for uventede udgifter og andre dårlige oplevelser, hvis de forbereder sig lidt hjemmefra og tager visse forholdsregler," råder Lars Arent.

 

5 gode råd om billeje

  1. Undersøg, hvad der er med i prisen, fx frit antal kilometer
  2. Tjek, hvilke forsikringer du har behov for. Måske er du allerede dækket, fx gennem din rejseforsikring eller dit kreditkort
  3. Forstå kontrakten inden du underskriver
  4. Betal med et internationalt kreditkort. Ellers kan du risikere at blive påtvunget køb af ekstra selvrisikoforsikring
  5. Kontroller bilen sammen med biludlejeren ved udlevering og aflevering, så du ikke får erstatningskrav for gamle skader

Læs mere:

10 gode råd, når du lejer bil i udlandet
Visa/Dankort kan gøre din billeje dyrere


* 121 henvendelser fra 1. juli 2015 – 30. juni 2016
   81 henvendelser fra 1. juli 2014 – 30. juni 2015

Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, har netop lanceret et rejsetema. Her kan forbrugerne få gode råd til, hvordan de undgår uforudsete problemer både før, under og efter rejsen.

 

Hvad er Forbruger Europa?

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island. Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?