Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Forbrugere over 60 går glip af fordele ved nethandel i udlandet

22. september 2016 - Sidst opdateret: 22. september 2016

Selvom ni ud af ti internetbrugere over 60 år har prøvet at handle på nettet, så er mange tilbageholdende med at handle i netbutikker på tværs af grænser, viser ny undersøgelse. Dermed går de glip af et langt større udvalg af varer og ydelser – og muligvis billigere priser.

Uanset om netbutikken ligger i Prag eller Valby, så har du de samme rettigheder som forbruger i EU. Alligevel er mange danskere over 60 år forsigtige med at handle på tværs af grænserne.

Danskerne nethandler faktisk næstmest i Europa,* og dem over 60 år er ingen undtagelse.

Ifølge en ny rundspørge, hvor 1.084 internetbrugere over 60 år er blevet spurgt til deres erfaringer med at handle på nettet, svarer mere end ni ud af ti, at de har prøvet at handle i danske netbutikker. Halvdelen af forbrugerne har prøvet at handle i netbutikker, der hører hjemme i andre europæiske lande, mens hver femte har prøvet at handle i netbutikker i fx Kina og USA. Det er især elektronik, rejser og kulturelle oplevelser, de køber over nettet.

"Forbrugere over 60 år er gode til at udnytte de mange muligheder for at handle på nettet. Det er dog vigtigt, at de er klar over, at de beholder deres velkendte rettigheder, fx fortrydelsesret på 14 dage og mindst to års reklamationsret, når netbutikken er etableret i EU," siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa, det europæiske forbrugercenter i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Mens der er mange åbenlyse fordele ved også at inkludere netbutikker fra andre EU-lande, når du sammenligner produkter og priser, så kan der på den anden side være ulemper ved at handle uden for EU.

Hvis du handler uden for EU, kan det udløse en ekstraregning for told eller moms. Du har ikke nødvendigvis de samme rettigheder til at fortryde købet, og det kan være svært at klage, hvis noget går galt i handlen.

Når du har handlet inden for EU, Island og Norge, så er der muligheder for at få hjælp til at håndtere din klage over for sælgeren, fx gennem Forbruger Europa netværket. Derfor er det altid en god idé, at du tjekker, hvor netbutikken er etableret, inden du køber.

"Der er nogle få tommelfingerregler, som alle bør kende, når de handler på nettet. Først og fremmest så tjek, hvem der står bag netbutikken. Kan du ikke finde kontaktoplysninger, så vær varsom med at handle der, da du kan få problemer. Betal altid med betalingskort, da din bank har mulighed for at tilbageføre dine penge, hvis du ikke modtager varen," siger Lars Arent.

* Ifølge tal fra Europa-Kommissionens Consumer Conditions Scoreboard, 2015 edition: Consumers in the Digital Single Market s. 55 fig. 43

Rundspørgen er udført af Wilke på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor 1.084 forbrugere over 60 år er blevet spurgt om deres erfaringer med at handle på nettet.

Prøv quizzen om nethandel på forbrug.dk

Se forbrug.dk’s film om muligheder på nettet
(Filmen kan frit benyttes med kildehenvisning til forbrug.dk)

Om Forbruger Europa

Forbruger Europa er det danske kontor i et europæisk netværk, der vejleder forbrugerne om deres rettigheder og hjælper, når der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Forbruger Europa er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?