Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Flere udenlandske forbrugere klager over danske firmaer

30. marts 2016 - Sidst opdateret: 30. marts 2016

Antallet af udenlandske forbrugere, der klagede over danske firmaer, steg markant i 2015, viser tal fra Forbruger Europa. Boomet skyldes overvejende, at forbrugere fra vores nabolande modtager varer fra danske firmaer, som de ikke har bestilt.

Hvad kan jeg gøre? Jeg har modtaget en pakke, som jeg ikke har bestilt. Og en opkrævning!

Antallet af klager over danske firmaer, der tilmelder forbrugere abonnementer og sender varer uden forbrugernes accept, er steget med 204 % i 2015, viser tal fra Forbruger Europa.

"Forudgående har forbrugerne ofte bestilt en gratis prøvepakke fx kosmetik gennem en annonce på Facebook. Uden at vide det, er forbrugeren samtidig blevet tilmeldt et fortløbende abonnement, som ikke er gratis," siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europas danske kontor. 

Prøvepakken er en abonnementsfælde

Det er især forbrugere i de skandinaviske lande, Holland og Belgien, der klager over at modtage uanmodede varer eller abonnementer. Mere end halvdelen af de klager, som Forbruger Europa modtager fra udenlandske forbrugere over danske firmaer, handler om uanmodede varer eller abonnementer.

"Vores erfaring er, at firmaet ofte har undladt at oplyse forbrugeren tydeligt om betingelserne for at få en gratis prøvepakke. Forbrugeren føler sig bondefanget, og har måske slet ikke bedt om en prøvepakke. Eller også bliver firmaet ved med at sende flere pakker og opkrævninger, uden at det er aftalt," siger Lars Arent. 

Flest klager over flyrejser

I 2015 modtog Forbruger Europa omkring 1800 henvendelser fra forbrugere på telefon, mail og chat. Heraf blev næsten 800 til reelle klagesager, hvilket er en stigning på 31 % flere klagesager i forhold til året før.

Der var igen flest klager over flyrejser nemlig hver fjerde klage. Hver femte klage var over de såkaldte uanmodede varer eller abonnementer.

Top 5 klager i 2015 *

  1. Flyrejser inkl. bagage
  2. Prøvepakker, uanmodede varer og abonnementer
  3. Ferieboliger fx hotel eller ferielejlighed
  4. Biludlejning
  5. Tøj og sko

* Denne top 5 indeholder samtlige klager fordelt på sagsområder – både klager mod danske firmaer fra udenlandske forbrugere og klager fra danske forbrugere mod udenlandske firmaer.  I vores ekstra klagestatistik kan du se klagerne specificeret på henholdsvis;
- hvilke sagsområder danske forbrugere klager over

- hvilke sagsområder udenlandske forbrugere klager over danske firmaer

Ekstra klagestatistik for 2015

I vores supplerende klagestatistik kan du læse:

  • Hvad klager de danske forbrugere over?
  • Hvilke landes erhvervsdrivende, klager danskerne mest over?
  • Hvilke danske firmaer klager udenlandske forbrugere over
  • Hvor lang er sagsbehandlingstiden, når forbrugere indgiver en klage til Forbruger Europa?
  • Hvor tilfredse er forbrugerne med den hjælp, de får af Forbruger Europa?

Læs vores klagestatistik

Hvad er Forbruger Europa?

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island. Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?