Skip navigation

Visa/Dankort kan gøre din billeje dyrere

07. oktober 2015

Nogle europæiske biludlejere kræver ekstra forsikring fra danske forbrugere, der vil betale billeje med deres Visa/Dankort.

Adskillige danskere ser frem til at holde efterårsferie i Europa, hvor en lejebil er inkluderet i ferieplanerne. Rigtig mange af dem har allerede booket og forudbetalt billejen hjemmefra, så de blot skal afhente lejebilen på destinationen, fx når de ankommer i lufthavnen. Det forventer de i hvert fald.

For de fleste billejere går det også som planlagt, men i en række tilfælde har forbrugere klaget til Forbruger Europa. De har oplevet, at biludlejningsselskabet på destinationen har mødt dem med krav om, at de skal tilkøbe ekstra forsikring for at få bilen udleveret. I enkelte tilfælde er forbrugeren pure blevet nægtet billeje. Fælles for sagerne er, at danskerne har brugt Visa/Dankort som betalingsmiddel, og biludlejeren har afvist Visa/Dankortet som et debetkort, det ikke er muligt at reservere et depositum på. Den udmelding har stillet forbrugeren i en uventet situation.

Forbrugere må uvilligt købe ekstra forsikring

"Dilemmaet i billeje-sagerne er typisk, at kunderne allerede har betalt for billejen. I situationen føler de sig næsten tvunget til også at betale den opkrævede ekstra forsikring, ellers mister forbrugeren alle de penge, som de allerede har betalt i leje. Samtidig har man ofte et aktuelt behov for bilen, det er jo derfor, man har booket den," forklarer Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

Når forbrugerne er hjemme igen, så klager de til Forbruger Europa. De er frustrerede over, at Visa/Dankortet ikke virkede som forventet, og de oplever, at de på uretfærdig vis blev pålagt en ekstrabetaling.

Det kombinerede Visa/Dankort er danskernes foretrukne betalingsmiddel, og Finansrådet har bekræftet over for Forbruger Europa, at Visa/Dankortet er et gyldigt kreditkort i udlandet. Denne udmelding kan imidlertid ikke begrunde, at biludlejningsselskaberne afviser eller forklejner Visa/Dankortets anvendelighed og møder forbrugeren med krav, om fx køb af ekstra forsikringer.

Mange klagesager over samme selskab

Det biludlejningsselskab, der oftest figurerer blandt klagesagerne, er udlejningskæden Goldcar. Af den grund arbejder Forbruger Europa på at få en dialog med selskabet om, hvorfor man vælger at afvise Visa/Dankortet og opstille særlige krav for brugen af det. Forbruger Europa sagsbehandler sideløbende de konkrete forbrugerklager, vi har modtaget over selskabet.

Goldcar har endnu ikke oplyst Forbruger Europa, om selskabet har en generel forretningspolitik for betalingskortet eller, om det måske er filialer af biludlejningskæden, der har misforstået Visa/Dankortets anvendelighed.

I mellemtiden er Forbruger Europa nødt til at informere de danske forbrugere om problemet og vejlede i, hvordan man undgår, at det opstår.

"Forhåbentlig får vi en konstruktiv dialog med de udlejningsselskaber, der i en del tilfælde afviser Visa/Dankortet eller stiller særlige krav. Indtil da, skal forbrugerne vide, at hvis de vil være på den sikre side, så må de medbringe et internationalt kreditkort, når de booker lejebil i EU. De internationale kreditkort er fx MasterCard, Diners eller Eurocard," siger Lars Arent.

Læs mere

Hvad er Forbruger Europa?

Forbruger Europa er et netværk, der vejleder forbrugerne om deres rettigheder og hjælper, når der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land.

Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island.

Forbrugere kan nå os ved at

  • ringe på vores hotline 41 71 52 00 mandag-fredag kl. 9-12
  • udfylde klageformularen
Sidst opdateret: 07. oktober 2015

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?