Skip navigation

Handel på tværs af EU's grænser: Har du oplevet forskelsbehandling?

16. oktober 2015

Forbrugere og virksomheder kan møde forhindringer, når de ønsker at handle på tværs af EU's grænser. EU-Kommissionen ønsker, at du deler dine oplevelser med forskelsbehandling, så den slags begrænsninger kan blive fjernet.

Alle forbrugere og virksomheder skal som hovedregel have mulighed for at handle på tværs af EU's grænser på ensartede vilkår.

Hvis en sælger behandler kunder forskelligt alt efter deres bopæl eller nationalitet, fx oplyser en højere pris til danske kunder end polske kunder, så skal sælgeren kunne give en objektiv og verificerbar begrundelse  – ellers er det uretmæssig forskelsbehandling.

Det er imidlertid dokumenteret, at sælgere og tjenesteudbydere har procedurer, der direkte eller indirekte begrænser kunders adgang til tilbud på tværs af grænserne, og disse begrænsninger kan give højere priser og mindre udvalg af produkter, tjenesteydelser og digitalt indhold for kunderne. De kan også underminere kundernes tillid til det indre marked.  

Har du oplevet forskelsbehandling i forbindelse med køb af varer eller tjenester fra andre EU-lande?

Fortæl om dine oplevelser

EU-Kommissionen ønsker at skabe et overblik over de forhindringer, som både forbrugere og virksomheder møder. Oplysningerne skal indgå i Kommissionens kommende lovforslag om at dæmme op for diskrimination på det indre marked.

Du kan bidrage til dette lovforberedende arbejde ved at besvare et spørgeskema med dine synspunkter og oplevelser.

>> Udfyld spørgeskema

 

Hvornår er der tale om forskelsbehandling?

Der kan være eksempler, hvor forskellig behandling kan retfærdiggøres, fordi det skyldes objektive og verificerbare forskelle i kundernes situation, fx hvis en sælger afviser at sælge varer til dig fordi, det er meget dyrt at sende varen til Danmark, eller at sælger ikke har den nødvendige godkendelse til at sælge sine varer eller tjenesteydelser i Danmark.

Uberettiget geografisk blokering og andre former for diskrimination på baggrund af nationalitet eller bopæl er klart modstridende med principperne i EU's servicedirektiv.

Eksempler på forskelsbehandling:

 

  1. Omdirigering til "nationale" websites

    Kunden bliver blokeret adgang til websites på tværs af grænser, og dermed forhindret adgang til informationer, sammenligninger af tjenesteydelser eller produkter og priser. Dette er i nogle tilfælde ledsaget af automatisk omdirigering til "nationale" websites uden mulighed for at afværge denne handling.

  2. Afvist ved bestilling

    Kunden får adgang til websites på tværs af grænser, men nægtes at gennemføre bestillingen eller købet, når brugeren har indtastet sin geografiske placering.

  3. Nægtet køb af digitale tjenester

    Kunden får adgang til websites på tværs af grænser, men nægtes muligheden for at downloade digitale produkter på tværs af grænserne.

  4. Problemer med udveksling af varer

    Kunden får adgang til websites på tværs af grænser, men nægtes muligheden for afhentning, levering eller forsendelse af varer på tværs af grænserne.

  5. Forskel på pris og vilkår

    Kunden oplever forskel på priser eller andre vilkår på grundlag af kundens nationalitet, bopælsland eller det sted, vedkommende anvender tjenesten fra.

Du kan læse mere i servicedirektivets regler om ikke at diskriminere. Hvis du har spørgsmål til diskrimination, så kan du kontakte til Forbruger Europa.

 

 

Sidst opdateret: 16. oktober 2015

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?