Skip navigation

Rejse til Sharm el- Sheikh: Dine rettigheder ved aflysning

06. november 2015

Udenrigsministeriet fraråder nu alle unødvendige rejser til Sharm el-Sheikh. Men hvad har du ret til, når dit flyselskab eller rejsebureau aflyser rejsen?

Der er stor usikkerhed om årsagen til, at et russisk fly styrtede ned på Sinai-halvøen sidste lørdag og kostede 224 personer livet. Udenrigsministeriet har nu ændret rejsevejledningen til Egypten og suspenderet alle danske afgange til netop Sharm el-Sheikh. Suspenderingen af danske flyafgange til området gælder indtil videre i 14 dage.

De danske rejsebureauer bekræfter, at alle charterrejser til Sharm el-Sheikh er aflyst.

Men hvad har du egentlig krav på, hvis din rejse bliver aflyst?

"Når dit flyselskab eller rejsebureau aflyser rejsen, så har du ret til at blive ombooket til en anden rejse eller få billetten tilbagebetalt," forklarer Lars Arent, der leder af Forbruger Europas danske kontor, som er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Flyselskab og rejsebureau må ikke opkræve ekstra betaling for at omlægge din rejse. Derudover har du krav på at få et eventuelt hotelophold dækket, hvis aflysningen gør, at du er nødt til at overnatte på et hotel, og du har også ret til at få dækket dine udgifter til måltider, to telefonopkald eller e-mails og transport mellem hotel og lufthavn.

Retten til kompensation bortfalder sandsynligvis idet det er myndighederne, som har suspenderet flyrejserne, hvilket vil kunne betragtes som en ekstraordinær omstændighed.

Hvis du har planlagt en rejse, bør du kontakte dit rejseselskab for nærmere information.

Læs Udenrigsministeriets rejsevejledning

Sidst opdateret: 07. november 2015

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?