Kan du reklamere over 2. sortering og udsalgsvarer?

04. januar 2018

Må butikken undtage udsalgsvarer eller 2. sorteringsvarer for reklamationsretten? Hvordan beregner du reklamationsfristen, hvis du får ombyttet en vare til en ny? Og hvad er reklamationsfristen på reparerede varer? Bliv klogere på reglerne for reklamation i EU og i Danmark.

Hvis du reklamerer og får ombyttet en vare købt i Danmark pga. en fejl, så har du fra ombytningsdagen en ny toårig reklamationsfrist på den nye ombyttede vare. Det samme gælder i flere andre EU-lande, men ikke nødvendigvis i alle.

Afviser en udenlandsk sælger en reklamation af en ombyttet vare under henvisning til, at den oprindelige toårs frist er udløbet, anbefaler vi, at du kontakter Forbruger Europa for at få afklaret, hvad dine rettigheder er i den konkrete situation.

Længere reklamationsfrist ved reparation

Hvis du får varen repareret i stedet for ombytning, og den samme fejl opstår endnu en gang, kan du i Danmark klage over denne fejl i tre år efter reparationen blev udført. Har du handlet i et andet EU-land, afhænger dine muligheder af det enkelte lands regler, hvad der gælder i denne situation.

Reklamationsret på 2. sortering og udsalgsvarer

En sælger kan ikke fritage en hel gruppe af varer, eksempelvis udsalgsvarer eller 2. sorteringsvarer, gennem et generelt forbehold. Dog kan du ikke reklamere over en fejl, som har været årsagen til, at varen er sat ned, eksempelvis en plet på en taske eller et hul i et par bukser. Det er dog afgørende, at du på forhånd blev gjort opmærksom på fejlen. Din ret til at reklamere gælder således kun for fejl, som du ikke var indforstået med på købstidspunktet.

Kontakt Forbruger Europa, hvis du er i tvivl om, hvad dine rettigheder er i den konkrete situation

Sidst opdateret: 04. januar 2018

Kunne du bruge siden?