Skip navigation

Produktsikkerhed og miljø er afgørende for forbrugere i EU

21. september 2015

Fælles for forbrugere i EU er, at produktsikkerhed og bæredygtige produkter har stigende betydning. Der er dog forskel på, om forbrugerne i EU oplever, de har sikre produkter til rådighed, samt om de har tillid til anprisninger på produkter om fx miljøhensyn og bæredygtighed.

EU-borgernes oplevelse af, om de kan skaffe sikre og bæredygtige produkter afgøres primært af, hvor de kommer fra og deres købekraft.

Det viser rapporten Consumer Markets Scoreboard (CMS), der analyserer forbrugerforholdene i EU og sammenligner forholdene i de enkelte medlemslande med et EU-gennemsnit.

>>Se grafik på nøgletal fra Consumer Markets Scoreboard (PDF)

Produktsikkerhed for de velstillede   

Forbrugernes tillid til produktsikkerhed har været stabil gennem de seneste år. Næsten syv ud af ti forbrugere i EU anser non-food produkter på markedet for at være sikre.  Der er dog stor sammenhæng mellem, hvor man bor samt hvilken økonomi man har, og hvor positivt, man vurderer produktsikkerheden.

Forbrugere i Nord- og Vesteuropa har generelt en mere positiv vurdering af produktsikkerhed, ligesom købestærke forbrugere vurderer produktsikkerhed mere positivt. Det kan forklares med, at disse grupper har mulighed for at vælge blandt et større udvalg af produkter, herunder produkter af høj kvalitet og anerkendte mærker.

Fælles interesse i miljø og bæredygtighed

Mere end halvdelen af forbrugerne i EU siger, at miljøpåvirkningen fra et produkt eller en ydelse påvirker deres købsbeslutning.

Generelt er forbrugernes tillid til virksomheders postulater om bæredygtighed lav.  Det gælder dog ikke for de danske forbrugere, der er den næstmest tillidsfulde befolkning over for produktanprisninger om miljø.

EU-Kommissionen arbejder målrettet på at skabe en bedre efterlevelse af EU-direktivet for vildledende markedsføring på dette område. Det gør Kommissionen ved fx at give mere vejledning til nationale håndhævelsesorganer og virksomheder om, hvordan de kan tackle vildledende og udokumenterede påstande om bæredygtighed.

>> Læs mere "Ny EU-rapport: Danske forbrugere er de mest tillidsfulde i EU"

>> Læs hele rapporten Consumer Markets Scoreboard (CMS) 

 

Sidst opdateret: 21. september 2015

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?