Skip navigation

Ny EU-rapport: Danske forbrugere er de mest tillidsfulde i EU

21. september 2015

Danske forbrugere klager gerne, hvis vi oplever et uretmæssigt problem, og vi har stor tillid til, at lovgivningen på forbrugerområdet overholdes. Sammenlignet med de andre borgere i EU, så er vi i Danmark, de tredje mest vidende om vores forbrugerrettigheder, men vores kendskabsgrad er dog faldet siden seneste undersøgelse. Det viser EU-Kommissionens Consumer Markets Scoreboard (CMS), der offentliggøres i dag.

Gennemsnitsligt handler hver anden EU-borger på nettet. Danskere og briter er de mest aktive i EU med næsten otte ud af ti borgere, der handler på nettet. De syd- og østeuropæiske borgere handler mindst på nettet, men antallet er i vækst. På trods af vores stigende interesse for nethandel, så er vores generelle viden om de forbrugerbeskyttende EU-regler begrænset.

Ovenstående pointer og mange flere findes i rapporten Consumer Markets Scoreboard (CMS), der analyserer forbrugerforholdene i EU og rangerer markederne, så det er muligt at sammenligne forbrugerforhold i de enkelte medlemslande med et EU-gennemsnit. På den måde giver rapporten indblik i, på hvilket stadie integrationen af det indre marked befinder sig, og hvilke udfordringer, der stadig er.

Ønsket om at styrke det indre marked skyldes, at forbrugernes køb af varer og tjenester skaber økonomisk vækst. Faktisk kommer 57 % af EU’s bruttonationalprodukt fra privatforbruget.

>> Se grafik på nøgletal fra Consumer Markets Scoreboard (PDF)

Mere viden om basale rettigheder

Selvom de danske forbrugere er mere vidende om forbrugerrettigheder end EU-gennemsnittet, så er vores vidensniveau faldet i forhold til seneste måling i rapporten fra 2012. Den nye rapport konkluderer også, at forbrugere og virksomheder i EU generelt har et begrænset kendskab til de grundlæggende EU-regler om forbrugerrettigheder.

Kun en ud af tre forbrugere i EU ved, at de ikke har pligt til at betale for eller returnere en vare, de ikke har bestilt. Fire ud af ti ved, at de har krav på, at sælgeren gratis skal reparere eller ombytte en mangelfuld vare, mens godt halvdelen af forbrugere i EU kender til fortrydelsesretten på 14 dage ved køb på nettet.

Knap en ud af ti EU-borgere kender alle tre rettigheder. Gruppen af unge forbrugere har mindst viden, mens kendskabet til forbrugerrettigheder stiger med alderen, og det bliver igen nedadgående for gruppen over 64 år.

”En række EU-initiativer er sat i verden for at informere forbrugere og virksomheder om de vigtigste rettigheder som fortrydelsesret og reklamationsretten på to år. Når det omhandler handel på tværs af grænser i EU, har EU-Kommissionen medfinansieret Forbruger Europa netværket, der skal informere forbrugere om EU’s forbrugerbeskyttelse og assistere med klager over virksomheder i andre EU-lande,"  forklarer Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa kontor.

Vekslende forbrugertillid på tværs af lande

Syv ud af ti forbrugere i EU har tillid til, at en virksomhed vil respektere deres rettigheder som forbrugere.

Sandsynligheden for, at en forbruger kan få indfriet et krav, hvis vedkommende fremfører en klage over for en virksomhed, er afgørende for forbrugernes tillid til at handle på tværs af grænser i EU. Imidlertid varierer forbrugernes tillid, til de instanser, der skal håndhæve og sikre deres rettigheder, meget på tværs af landene.

Tilliden til forbrugerrettigheder er størst i de nord- og vesteuropæiske lande, og i Danmark har forbrugerne højere tillid til, at deres rettigheder respekteres, end gennemsnittet af forbrugere i EU.

Tre ud af fire forbrugere vil klage

Tre ud af fire forbrugere i EU, der har set sig berettiget til at klage, har aktivt forsøgt at løse problemet. Heraf har seks ud af ti valgt at tage direkte kontakt til sælgeren, mens hver syvende har taget kontakt til producenten. En ud af tyve søgte hjælp ved klagenævn, og to procent har valgt at fremsætte klagen i retten.

Hovedparten af de forbrugere, der valgte ikke at gøre noget ved problemet, begrundede det med, at de havde negative forventninger, fx til klageprocessens varighed eller sandsynligheden for at få medhold. I realiteten viser det sig dog, at de forbrugere, der klager, får noget ud af det. Forbrugernes evalueringer af klagesager ført med hjælp fra klageløsningsinstanser er positive.

"Danske forbrugere er de tredje mindst tilbøjelige til at droppe at klage, når de oplever et uretmæssigt problem, ifølge rapporten. Det er positivt og overensstemmende med den udvikling, vi ser hos Forbruger Europa. Det underbygger også, at danskerne trods alt er topscorere på EU’s barometer for viden og tillid til forbrugerrettigheder,"  forklarer Lars Arent.

>> Læs mere fra rapporten "Produktsikkerhed og miljø er afgørende for forbrugere i EU" 

>> Læs hele rapporten Consumer Markets Scoreboard (CMS) 

Ønsker du at modtage nyhedsbrev fra Forbruger Europa?

TILMELD NYHEDSBREV

Sidst opdateret: 21. september 2015

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?