Skip navigation

3 gode råd, når du handler via bookingportaler

05. november 2015

Det er populært at finde billige flybilletter eller billeje på bookingportaler som CarTrawler, Flybillet.dk eller Momondo. Men hvor skal du egentlig henvende dig, hvis der opstår problemer med en ydelse, du har købt på en bookingportal? Og hvilke forpligtelser har portalen i handlen?

Expedia, Travelmarket og Holidayautos er blot nogle af de online markedspladser, som mange danskere benytter til at booke flybilletter, hotel og lejebil.

 

Det kan være rigtig svært for dig som forbruger at gennemskue, om det er bookingportalen eller biludlejningsfirmaet i fx Spanien, som du indgår en aftale med. Det kan give problemer, hvis der går noget galt. Hvem skal du egentlig klage til, når der er flere parter involveret i handlen?

 

Her er tre gode råd fra Forbruger Europa til, hvad du kan gøre for at sikre dig mod problemer.

1) Hvem handler du med? 

Inden købet skal du være sikker på, hvem du handler med.  Er portalen blot en formidler, der sender dig videre til flyselskabets hjemmeside? Eller er det portalen, du handler med? Det er i udgangspunktet den, du laver købsaftalen med, der er sælgeren.

2) Hvor kan du klage?

Læs handelsbetingelserne. Hvordan beskriver portalen sin egen rolle i handlen? Hvad står der om fortrydelsesret? Og hvordan skal du forholde dig, hvis der går noget galt.

 

Inden købet skal du have oplyst, hvem du skal henvende dig til, hvis du har en klage. Selvom du har betalt til portalen, kan det være, at den blot er en formidler, der videresender pengene til virksomheden, fx flyselskabet eller biludlejeren i Spanien.

3) Hvis du ikke ved, hvem sælger er…

Hvis du oplever et problem, så klag til alle involverede parter – både bookingportalen og virksomheden. Portalen vil måske afvise at tage stilling til din klage, men det er vigtigt, at du alligevel klager skrifteligt til alle parter. I nogle tilfælde kan bookingportalen også stilles til ansvar eller hjælpe dig på anden måde. Det vil komme an på et juridisk skøn i din konkrete sag.

Danmarks Rejsebureau Forening og Forbrugerombudsmanden har udarbejdet et godkendt eksempel på, hvordan rejseportaler tydeligt kan oplyse forbrugerne om, hvem de indgår aftale med. Læs mere

Sidst opdateret: 22. februar 2017

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?