Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Pas på bilvurderingssider

02. juli 2015 - Sidst opdateret: 02. juli 2015

Forbrugerombudsmanden opfordrer forbrugere til at være varsomme, inden de indtaster deres oplysninger på fire konkrete hjemmesider, der tilbyder bilvurderinger. Forbruger Europa kender til problematikken, hvor forbrugere - uden at vide det - har foretaget et køb på en hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden har modtaget adskillige klager fra forbrugere, der har fået regninger for bilvurderinger via hjemmesiderne:

  • autopriser.net,
  • yourcarprice.net,
  • autonorden.net
  • autoscandic.com

Generelt klager forbrugerne over, at de - uden at vide det - har købt en bilvurdering blot ved at udfylde forsideformularen og klikke på ”Vurder bilen nu - Ja Tak”, ”start valuation here”, ”betal og bestil” eller ”Vurder bilen OK med betalingsforpligtelse”.

Har man indgået en aftale?

Det er sælger, der skal bevise, at du har indgået aftalen. Du er kun bundet af et køb, hvis det klart og tydeligt fremgår, at du binder dig til noget, der koster penge.

”Hvis det ikke klart og tydeligt fremgår, at du bestiller noget, der koster penge, så er du ikke forpligtet til at betale. Du bør kontakte sælger skriftligt og gøre opmærksom på, at du ikke har bestilt den pågældende ydelse,” råder Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

Der har tidligere været klagesager om bilvurderingssider hos både Forbruger Europa og hos Forbrugerombudsmanden.

Tidligere sager om tvivlsomme aftaler

I Forbruger Europa er et af de største klageområder over lignende fremgangsmåder, hvor forbrugere bliver hængt op på en aftale, de ikke mener, de har indgået.

”Vi får mange klager fra forbrugere, der føler sig vildledt på hjemmesider til at bestille en vare, fx en prøvepakke, der viser sig at koste penge. I nogle tilfælde bliver forbrugere samtidig bundet af et abonnement, der koster penge, uden at de mener, de har accepteret sådan en aftale,” forklarer Lars Arent.

Forbrugerombudsmanden oplyser, at man i 2013 modtog mere end 1000 klager over bilvurderingssider, og Forbrugerombudsmanden anlagde derfor en sag ved Sø-og Handelsretten om de fem sider auto-pris.com, bil-vurdering.com, bilpris.com, danskebilpriser.com og dinbilpris.com. Retten fandt, at virksomhederne bag hjemmesiderne ikke kunne kræve betaling.

Hos Forbrugerombudsmanden følger man løbende følger udviklingen på bilvurderingsmarkedet og er ved at undersøge, om autopriser.net, yourcarprice.net, autonorden.net og autoscandic.com er udformet på en sådan måde, at virksomheden bag hjemmesiderne ikke kan kræve betaling – enten fordi der ikke er indgået en aftale, eller fordi forbrugerne har udnyttet fortrydelsesretten. I sidste ende vil det være domstolene, der afgør, om regningen for bilvurderingen er i strid med lovgivningen.

Læs mere om bilvurderingssider hos Forbrugerombudsmanden

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?