Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Biludlejere lover forbrugere bedre vilkår

13. juli 2015 - Sidst opdateret: 13. juli 2015

Forbrugerklager over biludlejere er eskaleret hos Forbruger Europa i 2015, men nu lover en ny aftale med de fem største aktører i biludlejningsbranchen mere overskuelige kontrakter og bedre vilkår for forbrugerne. Det er resultatet af en skærpet indsats, som EU-Kommissionen og de europæiske forbrugermyndigheder har samarbejdet omkring. Forbruger Europa ser frem til at opleve effekten.

De seneste to år er antallet af klager over biludlejere hos Forbruger Europa netværket steget markant. Især forbrugere i de skandinaviske lande er hårdt ramt, det viser tal fra landene.

I det danske Forbruger Europa kontor havde vi i 2014 i alt 64 henvendelser og sager om billeje, og i 2015 er problemet accelereret yderligere, da der allerede i første halvår er kommet 41 henvendelser og klager om billeje.

Nu skal udviklingen vendes.

Ny aftale med biludlejningsbranchen

I dag er fem store biludlejningsfirmaer gået med til at forbedre deres praksis over for forbrugerne takket være en fælles indsats fra EU-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder. Aftalen er indgået med de fem største biludlejningsfirmaer i EU: Avis - Budget, Enterprise, Europcar , Hertz og Sixt.

Selskaberne har lovet at efterleve kravene i forbrugerlovgivningen i deres håndtering af biludlejning, der er fastsat af EU-regler om forbrugerrettigheder, urimelig handelspraksis og urimelige kontraktvilkår.

Det betyder, at danske billejere fremover kan forvente klarere kontraktvilkår om forsikringer, optankning af lejebil, en mere retfærdig håndtering af skader og større prisgennemsigtighed.

- Vi ser positivt initiativet, som vil kunne forbygge en del af de situationer, som vi modtager klager omkring. Det er fx en tryghed for forbrugeren, at biludlejeren ikke længere må trække penge på forbrugerens konto uden forudgående advarsel, fortæller Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa.

Udviklingen i klagesager skal vendes

Denne særlige indsats er især udløst, fordi antallet af klager relateret til biludlejning hos Forbruger Europa netværket er steget kraftigt de seneste to år.

- Vi oplever ofte, at forbrugeren har fået en ubehagelig overraskelse, når de møder op for at få udleveret en forudbestilt lejebil. Derfor er det en klar forbedring af praksis, at udlejningsselskaber vil gøre det helt tydeligt, hvad forbrugeren køber, siger Lars Arent.

Der er forsat mange biludlejere, som ikke er omfattet af aftalen og derfor er der også behov for at videreudvikle aftalen.

FAKTA:

Aftalen med de fem største biludlejere i EU:

Aftalen er indgået med de fem største biludlejningsfirmaer i EU: Avis - Budget, Enterprise, Europcar , Hertz og Sixt.

Brancheforeningen Leaseurope har hjulpet med at koordinere aftalen for branchen, og har også indvilliget i at videreudvikle de praktiske retningslinjer for hele biludlejningsbranchen.

Nogle af de vigtigste forbedringer i aftalen:

  • Større gennemsigtighed, når forbrugeren bestiller lejebil på en hjemmeside:
    - Oplysninger om alle obligatoriske gebyrer og (udgifter til) ekstraudstyr.
    - Oplysninger om de vigtigste lejevilkår og krav, herunder depositum reserveret på forbrugerens betalingskort.
  • Bedre information under bestillingsproceduren, fx om forsikringsprodukter.
  • Forbedrede og mere gennemskuelige regler for optankning af lejebil.
  • Klar og mere retfærdig inspektion af bil ved udlevering og aflevering.
  • Forbedret praksis for at hæve yderligere beløb på forbrugerens betalingskort: Forbrugerne får en rimelig mulighed for at udfordre enhver skade før udlejeren kan trække penge på betalingskortet.

Implementering af aftalen:

Biludlejningsbranchens initiativer vil gradvist blive iværksat af selskaberne, og de fleste forbedringer skal være opfyldt ved udgangen af 2015. Ifølge forbrugermyndighederne er der forsat udestående spørgsmål, som skal undersøges:

  • Forbrugernes ansvar for bilskader, der er forårsaget af andre mennesker.
  • Ansvar og praksis for franchisetagere og formidlere af billeje.
  • Det sprog, som vilkår skal præsenteres på ved booking af lejebil i et andet land.
  • Den forsikringsdækning forbrugeren tilbydes i biludlejningpakker, som der findes alternativer til.

Hvad er Forbruger Europa?

Forbruger Europa er et netværk, der vejleder forbrugerne om deres rettigheder og hjælper, når der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land.

Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island.

Forbruger Europa er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Netværket er medfinansieret af EU-Kommissionen.

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?