Skip navigation

7 typiske ferieklager

16. september 2015

Sommermånederne er højsæson for klager hos Forbruger Europa, da mange danskere vender hjem fra sommerferie med andet end souvenirs i bagagen. De vender også hjem med klager over en skuffende feriebolig eller en billeje, der blev noget dyrere end forventet.

Flyet var forsinket og billejen blev væsentlig dyrere end aftalt! Adskillige rejsende fik ubehagelige overraskelser på sommerferien. Og mange af dem valgte at løse deres problem i situationen, fx ved at købe en alternativ flybillet eller betale det ekstragebyr, som biludlejningsselskabet opkrævede, så de kunne forsætte deres ferie efter planen. Men uoverensstemmelsen med biludlejningsselskab eller hotel blev husket, og efter ferien kan tvisten ende i en regulær klagesag.  Sommer er højsæson for klagesager i Forbruger Europa!

Chancen for at få hjælp er størst lige når problemet er opstået eller i ganske kort tid efter.  Derfor råder Forbruger Europa, at de utilfredse danskere skal klage til den anden part så hurtigt som muligt. Der kan nemlig være frister på den hjælp, man kan få, fx hvis banken skal tilbageføre penge til ens konto m.v.

Forbruger Europa har samlet seks typiske ferieproblemer og et resumé af de tilhørende rettigheder. Hvis du klikker på de forskellige overskrifter, kan du læse mere om emnet.

Flyet blev aflyst

Når et flyselskab aflyser en flyafgang, skal selskabet tilbyde passageren valget mellem at blive ombooket ved førstgivne lejlighed eller at få pengene tilbage for billetten inden syv dage. Ombooking skal ikke nødvendigvis ske med samme flyselskab. Flyselskabet skal desuden tilbyde gratis måltider og forfriskninger, der står i rimeligt forhold til ventetiden, og hvis en omlægning af rejsen betyder, at du først kommer af sted dagen efter det planlagte afgangstidspunkt, skal du også tilbydes gratis overnatning på hotel samt transport til og fra lufthavnen. Du kan også have ret til kompensation.

Flyet blev forsinket

Hvis flyafgangen er forsinket mere end to timer, har du ret til mad og drikke fra flyselskabet. I tilfælde af forsinkelse til næste dag, skal flyselskabet tilbyde overnatning på hotel. Er forsinkelsen på mere end fem timer, skal du tilbydes en tilbagebetaling af billetten. Du kan have ret til erstatning, hvis du på grund af flyforsinkelsen har haft udgifter til fx køb af nye billetter, mistede hotelovernatninger på ankomststedet. Du kan også have ret til kompensation.

Utilfreds med feriebolig

Hvis du har lejet en feriebolig eller booket et hotelværelse, der ikke lever op til en rimelig standard, fx fordi det er beskidt, i ringere stand end forventet eller i et støjende miljø, så har de fleste udlejningsbureauer fastsat nogle klagefrister. Som udgangspunkt skal du klage så hurtigt som muligt, efter du har opdaget en mangel, og du skal helst klage, mens du er i boligen. Hvis bureauet ikke umiddelbart gør noget ved din klage, eller du har svært ved at få fat i en repræsentant for bureauet, må du sende en skriftlig klage.

Fortrudt medlemskab i rejseklub

Hvis du har underskrevet en kontrakt på medlemskab af en rejseklub, så har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, hvis aftalen med rejseklubben har en varighed på mere end et år. Der kan gælde en længere frist end 14 dage, hvis sælger ikke har givet dig information om retten til at fortryde. Vil du fortryde aftalen, kan du fx sende en e-mail til sælger eller benytte den standardformular, som du har fået udleveret. Hvis sælgeren ikke vil tilbageføre dine penge, kan du måske få dine penge tilbage gennem din bank.

Biludlejeren opkrævede flere penge

De fleste biludlejningsfirmaer kræver, at du betaler med kreditkort, så de kan reservere et beløb på kortet. Hvis bilen er skadet, når du afleverer den, vil firmaet dække udgifterne, ved at tage noget af dette depositum.  Udlejningsfirmaet må ikke kræve betaling for en skade på bilen, medmindre de kan bevise, at du er ansvarlig for skaden. Hvis udlejningsfirmaet uden din accept har hævet penge på din konto pga. en skade eller andet, fordi de har dine kortoplysninger, kan du få dine penge tilbage gennem din bank. Gem en kopi af de dokumenter, du skriver under på. Sørg for at dokumentere bilens stand ved afhentning og aflevering.

Bagagen blev væk eller ødelagt

Når din bagage er blevet forsinket, ødelagt eller helt væk under flyrejsen, skal du henvende dig til flyselskabet eller flyselskabets Handling Agent i lufthavnen og udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Gem en kopi af rapporten som dokumentation for, at du har anmeldt problemet i rette tid. Det højeste beløb du kan få i erstatning er omkring 10.000 kr. pr. person, uanset om du har mistet din bagage, eller den er forsinket eller ødelagt. Hvis du er nødt til at foretage erstatningskøb, bør du derfor holde udgifterne nede, da du ikke kan være sikker på at få dækket udgifterne. Har du en rejseforsikring, bør du overveje at kontakte dit forsikringsselskab, da de måske vil dække dine udgifter.

Få hjælp og vejledning til at klage

Forbruger Europa Netværkets Travel App er et opslagsværk, der hjælper dig med at håndtere vanskelige situationer, der kan opstå på ferien inden for EU, Norge samt Island.

Du kan også kontakte Forbruger Europa for at få vejledning om køb over grænserne i EU. Vi er en del af et europisk netværk af 30 forbrugercentre, der også kan hjælpe dig i konkrete klagesager mod erhvervsdrivende.

Du kan ringe på telefon 41 71 52 00 på hverdage kl. 9-12 eller finde hjælp på forbrugereuropa.dk

Sidst opdateret: 16. september 2015

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?