Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

10 tips til at undgå problemer på ferien

15. juni 2015 - Sidst opdateret: 15. juni 2015

Er du en af de mange danskere, der skal holde sommerferie i Europa? Med et par fornuftige forholdsregler og en basal viden om dine rettigheder, er du klar til at forbygge problemer og håndtere de situationer, der kan opstå på rejsen.

Sommer er rejsetid for mange danskere og samtidig en tid på året, hvor en hel del henvender sig til Forbruger Europa for at få råd og vejledning.

Forbruger Europas medarbejdere besvarer spørgsmål via e-mail og telefon, men hvilke spørgsmål har de ferierende danskere typisk? Vi har samlet de ti bedste ferietips fra Forbruger Europa.

1. Leje af feriebolig

Der er ingen fast lov, der afgør, hvad der skal stå i en lejeaftale. Læs derfor kontraktvilkårene grundigt, inden du underskriver noget og find ud af præcis, hvad der er inkluderet i prisen, og hvad der ikke er.
Danske forbrugere er vant til, at de kan afbryde en booking på nettet, så længe de ikke har indtastet kreditkortoplysninger. På tyske hjemmesider er det helt normalt, at man bestiller uden at betale med betalingskort, men i stedet får en opkrævning efterfølgende. Derfor har du måske allerede accepteret et køb ved at indtaste dit navn.

2. Forsinket flyafgang

Hvis flyet er forsinket mere end to timer, har du ret til mad og drikke fra flyselskabet. I tilfælde af forsinkelse til næste dag, skal flyselskabet tilbyde dig overnatning på hotel, og er forsinkelsen på mere end fem timer, skal du tilbydes en tilbagebetaling af billetten.

3. Betal med kreditkort

Betal altid med dit Visa/Dankort, når du booker billetter online. Det giver mulighed for, at du efterfølgende kan få din bank til at føre pengene tilbage, hvis sælger ikke leverer billetten som aftalt.

4. Ulovlige kopivarer

Reglerne for at købe og besidde kopivarer varierer i de forskellige europæiske lande. I Holland må man fx indføre tre kopivarer til personlig brug. I Italien er kopivarer ulovlige, og det er ikke ualmindeligt, at forbrugere, der har købt piratkopierede varer, kan idømmes bøder på op til 10.000 euro. Find ud af, hvad der er gældende i det land, du rejser til.

5. Hotelbooking uden fortrydelsesret

Du har ingen lovbestemt fortrydelsesret, når du booker et hotel. Læs derfor kontraktvilkårene omhyggeligt, især hvad der sker, hvis du har brug for at annullere.

6. Timeshare eller medlemskab af rejseklub

Har du modtaget et tilbud om timeshare eller medlemskab af en rejseklub? Så tag kontrakten med hjem og læs den grundigt, inden du underskriver. Overvej, om det er en ferie, der passer dig, for det kan være vanskeligt at komme ud af sådanne aftaler.

7. Billeje

Sæt dig ind biludlejningsfirmaets regler og vilkår. Undersøg på forhånd, hvordan du allerede er dækket, da udlejningsfirmaet ofte vil forsøge at sælge dig ekstra forsikringer. Det er dit eget ansvar at sikre, du har de nødvendige forsikringer.
Gem en kopi af de dokumenter, du skriver under på. Sørg for at dokumentere bilens stand ved afhentning og aflevering. Nogle biludlejningsfirmaer kræver, at du betaler med et internationalt kreditkort, så de kan reservere et beløb på kortet.

8. Bortkommet bagage

Find en repræsentant for flyselskabet i lufthavnen, hvis din bagage ikke er ankommet. Anmeld problemet ved at udfylde en PIR ( Property Irregularity Report ). Inden du rejser hjemmefra, kan det være værd at undersøge, om flyselskabet har betingelser, der forbyder dig at pakke specielt værdifulde ting.

9. Nyttig app til rejsen

Dine rettigheder forsvinder ikke ved grænsen. Forbruger Europa Netværkets Travel App hjælper dig med at håndtere vanskelige situationer, der kan opstå på ferien inden for EU, Norge samt Island. Blandt andet får du mulighed for at kræve din ret som forbruger på sproget i de lande, hvor du holder ferie.

10. Søg hjælp og vejledning

Forbruger Europa kan vejlede dig om køb over grænserne i EU. Vi er en del af et europisk netværk af 30 forbrugercentre, der også kan hjælpe dig i konkrete klagesager mod erhvervsdrivende.
Du kan ringe på telefon 41 71 52 00 på hverdage kl. 13-15 eller finde hjælp på www.forbrugereuropa.dk

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?