Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

10 år med hjælp og vejledning til Europas forbrugere

02. juni 2015 - Sidst opdateret: 02. juni 2015

2015 markerer 10-års jubilæum for netværket af europæiske forbrugercentre, Forbruger Europa Netværket, der er etableret i alle 28 medlemsstater, Norge og Island.

Gennem de sidste 10 år er Forbruger Europa Netværket blevet kontaktet mere end 650.000 gange af forbrugere, der har søgt oplysninger om deres forbrugerrettigheder i EU. Forbruger Europa Netværket har hjulpet omkring 300.000 forbrugere til at løse konflikter med erhvervsdrivende i klagesager om grænseoverskridende køb.

Forbruger Europa Netværkets kerneområder er at udbrede viden om forbrugernes rettigheder i EU samt hjælpe med at løse klager over rejser, køb på nettet eller køb foretaget i et andet land i netværket. Med den fortsatte vækst i turisme og e-handel i EU, er Forbruger Europa Netværket i det sidste årti blevet nøglen til at hjælpe forbrugere og erhvervsdrivende med at få mest muligt ud af det indre marked: I 2014 var der over 3,5 millioner besøg på netværkets websites.

Danske forbrugere er aktive i Europa

Det danske Forbruger Europa kontor, der er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i Valby, mærker også forbrugernes stigende købelyst på tværs af grænser.

Alene i 2014 havde hjemmesiden www.forbrugereuropa.dk mere end 40.000 besøgende. Centret fik 2700 henvendelser og sagsbehandlede mere end 600 klager.

"Vi har mere travlt end nogensinde med at besvare forbrugernes spørgsmål og sagsbehandle klager inden for vores kerneområder, som er, at skabe tryg og sikker e-handel over grænser og sikre passagerernes rettigheder," fortæller Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

EU-Kommissionens tal bekræfter, at danskerne er den befolkning i EU, der er længst fremme, når det kommer til at foretage køb på nettet.

Sikkerhedsnettet på det indre marked

I anledning af jubilæet udtaler Kommissær Jourová:

"Forbrugerpolitik står højt på Kommissionens dagsorden. Det er et af Juncker Kommissionens prioriterede projekter. En stærk og sammenhængende forbrugerpolitik er afgørende for at høste det fulde udbytte af det digitale indre marked – både for forbrugere og virksomheder. Med flere og flere forbrugere, der handler online, vil Forbruger Europa Netværkets rolle i konfliktløsningen af grænseoverskridende tvister blive vigtigere end nogensinde. Dertil opgaven med at vejlede forbrugerne og sikre, at deres rettigheder respekteres, og at de kan have fuld tillid til den digitale økonomi."

Jubilæet festligholdes i Bruxelles den 2. juni med en reception, hvor Kommissær Věra Jourová er taler, Christel Schaldemose deltager også samt repræsentanter fra alle netværkets forbrugercentre.

I anledning af jubilæet udgiver netværket desuden en jubilæumsrapport, hvor man bl.a. kan læse om netværkets statistik, indsatsområder og succeshistorier fra de forskellige lande.

Læs mere:

Forbruger Europa Netværkets 10 års jubilæumsrapport

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?