Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Antallet af klager over e-handel er steget

05. marts 2013 - Sidst opdateret: 05. marts 2013

Flere forbrugere klager over e-handel. Det viser den nye årsrapport 2012 fra Forbruger Europa Netværket.

Det er hurtigt og nemt. Et par klik og skoene fra Frankrig eller tasken fra Italien er på vej til dig. Stadig flere forbrugere handler online på tværs af EUs grænser. Det kan Forbruger Europa Netværket mærke på antallet af klager over varer og ydelser købt på nettet.

”Det stigende antal klager over e-handel tyder på, at stadig flere forbrugere ser fordele ved at handle online i Europa. Der er god mulighed for at spare penge og for at få varer, som ikke kan købes herhjemme,” siger Martine Kiding, leder af Forbruger Europa.

Tilsammen modtog de i alt 29 Forbruger Europa-centre 32.000 klager i 2012. Klager over e-handel udgjorde 60 procent af klagerne mod knap 57 procent i 2011.

Forbruger Europa-centrene tilbyder gratis information og vejledning til borgere, der handler over grænserne inden for EU, Island og Norge, og hjælper dem med deres klager, når noget går galt.

”Generelt er det trygt at handle i Europa, og det kan give forbrugerne en ekstra tryghed at vide, at de kan få vejledning og hjælp til at klage, hvis det alligevel skulle gå galt,” siger Martine Kiding.

Årsrapporten fra Forbruger Europa Netværket viser, at forbrugerne oftest klager over transport herunder flyrejser og problemer med bagagen. Men forbrugerne klager også over køb af blandt andet tøj, sko, kulturelle oplevelser og møbler.

”Forbrugerne kan altid kontakte Forbruger Europa og få vejledning. Men det er også vigtigt, at forbrugerne selv er opmærksomme og tager nogle enkle forholdsregler, inden de handler på nettet og på den måde gør deres til at undgå problemer,” siger Martine Kiding.

Læs ”Årsrapporten fra Forbruger Europa netværket 2012” (eng.pdf).

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?