Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).
Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.
Nyheder
Her kan du se alle nyheder fra Forbruger Europa. Du kan også bruge søgefeltet, hvis du leder efter noget specifikt.
Gå til Produktsikkerhed og miljø er afgørende for forbrugere i EU
21. september 2015
Fælles for forbrugere i EU er, at produktsikkerhed og bæredygtige produkter har stigende betydning. Der er dog forskel på, om forbrugerne i EU oplever, de har sikre produkter til rådighed, samt om de har tillid til anprisninger på produkter om fx miljøhensyn og bæredygtighed.
Gå til Ny EU-rapport: Danske forbrugere er de mest tillidsfulde i EU
21. september 2015
Danske forbrugere klager gerne, hvis vi oplever et uretmæssigt problem, og vi har stor tillid til, at lovgivningen på forbrugerområdet overholdes. Sammenlignet med de andre borgere i EU, så er vi i Danmark, de tredje mest vidende om vores forbrugerrettigheder, men vores kendskabsgrad er dog faldet siden seneste undersøgelse. Det viser EU-Kommissionens Consumer Markets Scoreboard (CMS), der offentliggøres i dag.
Gå til 7 typiske ferieklager
16. september 2015
Sommermånederne er højsæson for klager hos Forbruger Europa, da mange danskere vender hjem fra sommerferie med andet end souvenirs i bagagen. De vender også hjem med klager over en skuffende feriebolig eller en billeje, der blev noget dyrere end forventet.
Gå til Regler for køb af kopivarer
23. juli 2015
Hvad er en kopivare? Og er det ulovligt at købe kopivarer i EU? Bliv klogere på reglerne for kopivarer, og hvad du især bør være opmærksom på, hvis du overvejer at købe en kopivare på en rejse eller på nettet.
Gå til Biludlejere lover forbrugere bedre vilkår
13. juli 2015
Forbrugerklager over biludlejere er eskaleret hos Forbruger Europa i 2015, men nu lover en ny aftale med de fem største aktører i biludlejningsbranchen mere overskuelige kontrakter og bedre vilkår for forbrugerne. Det er resultatet af en skærpet indsats, som EU-Kommissionen og de europæiske forbrugermyndigheder har samarbejdet omkring. Forbruger Europa ser frem til at opleve effekten.
Gå til Pas på bilvurderingssider
02. juli 2015
Forbrugerombudsmanden opfordrer forbrugere til at være varsomme, inden de indtaster deres oplysninger på fire konkrete hjemmesider, der tilbyder bilvurderinger. Forbruger Europa kender til problematikken, hvor forbrugere - uden at vide det - har foretaget et køb på en hjemmeside.
Gå til Gratis app hjælper dig med dine forbrugerrettigheder på rejsen
16. juni 2015
Forbruger Europa netværkets Travel App er det perfekte værktøj, der kan hjælpe dig med at holde hovedet koldt og udtrykke dine forbrugerrettigheder på alle europæiske sprog.
Gå til 10 tips til at undgå problemer på ferien
15. juni 2015
Er du en af de mange danskere, der skal holde sommerferie i Europa? Med et par fornuftige forholdsregler og en basal viden om dine rettigheder, er du klar til at forbygge problemer og håndtere de situationer, der kan opstå på rejsen.
Gå til Visa/Dankort kan gøre din billeje dyrere
07. juni 2015
Nogle europæiske biludlejere kræver ekstra forsikring fra danske forbrugere, der vil betale billeje med deres Visa/Dankort. Forbruger Europa arbejder på at løse problemet for de forbrugere, der er kommet i klemme og samtidig forebygge flere sager.
Gå til 10 år med hjælp og vejledning til Europas forbrugere
02. juni 2015
2015 markerer 10-års jubilæum for netværket af europæiske forbrugercentre, Forbruger Europa Netværket, der er etableret i alle 28 medlemsstater, Norge og Island.
Gå til Forbrugere hænger på fejlbooking af tyske ferieboliger
11. maj 2015
Proceduren for booking af ferieboliger på tyske hjemmesider, forvirrer danske forbrugere. De får ubevidst afgivet ordre, og købet kan ikke fortrydes. Læs mere om, hvad du bør være opmærksom på, så du undgår at købe ved en fejl.
Gå til Fælles europæisk indsatsdag for fartkontrol
15. april 2015
Skal du køre i Danmark, et andet EU-land, Norge eller Island d. 16. april? Så vær opmærksom på ekstra fartkontroller.
Gå til Klag straks ved manglende levering
26. marts 2015
Forbruger Europa har på kort tid modtaget en række henvendelser fra skuffede forbrugere, der ikke har modtaget deres forudbetalte varer fra en online kopimøbelforhandler Interior Addict. Så hvordan bør du forholde dig, hvis din vare ikke bliver leveret?
Gå til Garantier – kan de betale sig?
25. marts 2015
Nyttig viden om fordele og ulemper ved at købe udvidet garantidækning samt reklamationsret for hvert enkelt EU-land, Norge og Island kortlægges i ny rapport.
Gå til Antallet af klager over e-handel er steget
05. marts 2013
Flere forbrugere klager over e-handel. Det viser den nye årsrapport 2012 fra Forbruger Europa Netværket.
Gå til Årsrapport 2012 fra Forbruger Europa netværket
19. februar 2013
Forbruger Europa Netværket har udsendt den årlige rapport ”The European Consumer Centres’ Network 2012 Annual Report” om netværkets arbejde.
Gå til Undgå bøder på bilferien i udlandet
Mange danskere tager bilen sydpå i sommerferien eller lejer en bil på feriemålet. Det kan dog blive en dyr fornøjelse at køre i udlandet, hvis man ikke kender landenes miljøzoner, hastighedsgrænser og andre færdselsregler.
Gå til Bagageerstatning kræver hurtig reaktion
Sidste år rejste mere end 17 millioner flypassagerer fra de danske lufthavne, og her til sommer har der også været travlt ved bagagebåndene. Hvis bagagen ikke kommer med flyet hjem, skal der helst klages allerede i lufthavnen, og de uheldige passagerer har kun en uge til at kræve erstatning for ødelagt bagage og tre uger for forsinket bagage.
Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.
PRESSEKONTAKT
Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.