Skip navigation

Nyheder

Her kan du se alle nyheder fra Forbruger Europa. Du kan også bruge søgefeltet, hvis du leder efter noget specifikt.



Har du problemer efter tandlægebehandling i udlandet?

26. februar 2016

I første omgang er det den udenlandske tandlæge, som har ret til at afhjælpe og udbedre forholdene ved behandlingen.

VINTERFERIE: 5 gode råd til kør-selv i Europa

01. februar 2016

Inden du tager bilen på ferie i Europa, så er der en række forhold, som du er forpligtet til at sætte dig ind i og overholde. De enkelte landes regler om fx vinterdæk, vejafgifter og miljøzoner, skal respekteres, ellers risikerer du at få en bøde.

Flyrejsende betaler dyrt for at få deres kompensation

26. januar 2016

Mange forbrugere er villige til at betale en del af deres kompensation til private virksomheder, der kan hjælpe med at føre deres klagesag over for flyselskabet. Klagevirksomheden kan dog være en unødvendig og dyr hjælp for forbrugeren. Med en ny kampagne ønsker Forbruger Europa at lære passagererne at håndtere deres klager selv.

Flypassagerer snydes for kompensation

26. januar 2016

Nogle flyselskaber respekterer ikke passagerernes ret til kompensation. Dertil er der en række problemer ved at betale private virksomheder for at hjælpe med at få kompensationen. Det viser en rapport fra Forbruger Europa. Med en ny kampagne ønsker Forbruger Europa at lære passagererne at håndtere deres klager selv.

Klageguide - sådan klager du selv til flyselskabet!

26. januar 2016

Hvis flyet er forsinket eller aflyst bør du i første omgang altid kontakte flyselskabet og forsøge at finde en løsning. I de fleste tilfælde er det enkelt og - ikke mindst - gratis at håndtere klagen selv. Få gode råd til, hvordan du indgiver en klage over for flyselskabet.

Tjek kontrakten - inden du indgår aftale med en klagevirksomhed!

26. januar 2016

Hvis du overvejer at betale en privat virksomhed for at føre din klagesag over for flyselskabet, bør du tjekke aftalevilkårene først. Ellers kan du risikere at det bliver en unødvendig og dyr hjælp.

SAS' aflysninger: Sådan er dine rettigheder

25. januar 2016

SAS aflyser 766 afgange fra februar og frem til midten af maj. Årsagen er mangel på piloter. Bliv klogere på, hvad du har krav på, hvis din flyafgang bliver aflyst.

ODR: Ny europæisk klageportal til forbrugere

15. januar 2016

Alle europæiske og danske netbutikker skal linke til en fælles europæisk klageportal ODR (Online Dispute Resolution). Den nye klageportal vil give forbrugere og virksomheder en nem, hurtig og billig adgang til at løse deres uenigheder uden at gå i retten.

Er der fejl på julegaven?

17. december 2015

Er lynlåsen defekt på den nye kjole, eller vil telefonen ikke tænde? Bliv klogere på, hvad du kan gøre, hvis der er fejl på den gave, som du lige har pakket op.

Guide til juleshopping på nettet

23. november 2015

Køber du julegaver i udenlandske netbutikker? Vi kender faldgruberne ved nethandel over grænser. Derfor har vi lavet en guide til før, under og efter købet, der kan minimere risikoen for problemer.

Nordisk konference om nyt forbrugerklagesystem

17. november 2015

Hvordan kommer de nye EU-regler til at påvirke behandling af forbrugerklager? Hvad kan vi forvente af den nye ODR-platform? Det er temaerne, når repræsentanter fra nordiske klagesystemer, forbruger- og erhvervsorganisationer samt erhvervsdrivende mødes til konference i Eigtveds Pakhus d. 18. november.

Rejse til Sharm el- Sheikh: Dine rettigheder ved aflysning

06. november 2015

Udenrigsministeriet fraråder nu alle unødvendige rejser til Sharm el-Sheikh. Men hvad har du ret til, når dit flyselskab eller rejsebureau aflyser rejsen?

3 gode råd, når du handler via bookingportaler

05. november 2015

Det er populært at finde billige flybilletter eller billeje på bookingportaler som CarTrawler, Flybillet.dk eller Momondo. Men hvor skal du egentlig henvende dig, hvis der opstår problemer med en ydelse, du har købt på en bookingportal? Og hvilke forpligtelser har portalen i handlen?

Nye EU-regler sikrer alle pakkerejser

28. oktober 2015

Forbrugere, der sammensætter deres egen pakkerejse på nettet, vil fremover opnå samme beskyttelse som dem, der køber rejsen gennem et traditionelt rejsebureau.

Produktsikkerhed og miljø er afgørende for forbrugere i EU

21. september 2015

Fælles for forbrugere i EU er, at produktsikkerhed og bæredygtige produkter har stigende betydning. Der er dog forskel på, om forbrugerne i EU oplever, de har sikre produkter til rådighed, samt om de har tillid til anprisninger på produkter om fx miljøhensyn og bæredygtighed.

Ny EU-rapport: Danske forbrugere er de mest tillidsfulde i EU

21. september 2015

Danske forbrugere klager gerne, hvis vi oplever et uretmæssigt problem, og vi har stor tillid til, at lovgivningen på forbrugerområdet overholdes. Sammenlignet med de andre borgere i EU, så er vi i Danmark, de tredje mest vidende om vores forbrugerrettigheder, men vores kendskabsgrad er dog faldet siden seneste undersøgelse. Det viser EU-Kommissionens Consumer Markets Scoreboard (CMS), der offentliggøres i dag.

Storstrejke rammer Finnair

17. september 2015

Fredag den 18. september vil Finland blive ramt af omfattende strejker i transportsektoren. Finnair forventer alvorlige følger for flypassagererne.

7 typiske ferieklager

16. september 2015

Sommermånederne er højsæson for klager hos Forbruger Europa, da mange danskere vender hjem fra sommerferie med andet end souvenirs i bagagen. De vender også hjem med klager over en skuffende feriebolig eller en billeje, der blev noget dyrere end forventet.

Turister fortryder køb af medlemskab i rejseklubber

24. august 2015

Vær skeptisk – hvis du bliver tilbudt medlemskab af en rejseklub under din ferie i Sydeuropa. Forbruger Europa netværket har modtaget adskillige klager fra nordiske forbrugere, der fortryder en dyr rejseklubaftale, de underskrev på deres ferie, og som de efterfølgende ikke kan komme ud af.

Regler for køb af kopivarer

23. juli 2015

Hvad er en kopivare? Og er det ulovligt at købe kopivarer i EU? Bliv klogere på reglerne for kopivarer, og hvad du især bør være opmærksom på, hvis du overvejer at købe en kopivare på en rejse eller på nettet.

 

 

Nyheder

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.