Skip navigation

Nyheder

Her kan du se alle nyheder fra Forbruger Europa. Du kan også bruge søgefeltet, hvis du leder efter noget specifikt.



Gå til Dom fastslår flypassagerers ret til kompensation

04. april 2016

Højesteret afgjorde i dag en principiel sag om flypassagerers krav på kompensation. Dommen fastslog, at flyselskabet Primera Air var forpligtet til at betale kompensation grundet forsinkede fly, selvom forsinkelsen skyldes tekniske fejl på flyet. Afgørelsen får betydning for behandling af tilsvarende sager om kompensation.

Gå til Flere udenlandske forbrugere klager over danske firmaer

30. marts 2016

Antallet af udenlandske forbrugere, der klagede over danske firmaer, steg markant i 2015, viser tal fra Forbruger Europa. Boomet skyldes overvejende, at forbrugere fra vores nabolande modtager varer fra danske firmaer, som de ikke har bestilt.

Gå til Bilkøb i udlandet – kan det betale sig?

15. marts 2016

Høje bilpriser i Danmark kan få forbrugere til at overveje, om de kan få mere for pengene i et af vores nabolande. Bilkøb over grænser kan dog give administrativt bøvl, og man kan risikere at blive snydt, viser en undersøgelse fra Forbruger Europa.

Gå til Har du problemer efter tandlægebehandling i udlandet?

26. februar 2016

I første omgang er det den udenlandske tandlæge, som har ret til at afhjælpe og udbedre forholdene ved behandlingen.

Gå til VINTERFERIE: 5 gode råd til kør-selv i Europa

01. februar 2016

Inden du tager bilen på ferie i Europa, så er der en række forhold, som du er forpligtet til at sætte dig ind i og overholde. De enkelte landes regler om fx vinterdæk, vejafgifter og miljøzoner, skal respekteres, ellers risikerer du at få en bøde.

Gå til Flyrejsende betaler dyrt for at få deres kompensation

26. januar 2016

Mange forbrugere er villige til at betale en del af deres kompensation til private virksomheder, der kan hjælpe med at føre deres klagesag over for flyselskabet. Klagevirksomheden kan dog være en unødvendig og dyr hjælp for forbrugeren. Med en ny kampagne ønsker Forbruger Europa at lære passagererne at håndtere deres klager selv.

Gå til Flypassagerer snydes for kompensation

26. januar 2016

Nogle flyselskaber respekterer ikke passagerernes ret til kompensation. Dertil er der en række problemer ved at betale private virksomheder for at hjælpe med at få kompensationen. Det viser en rapport fra Forbruger Europa. Med en ny kampagne ønsker Forbruger Europa at lære passagererne at håndtere deres klager selv.

Gå til Klageguide - sådan klager du selv til flyselskabet!

26. januar 2016

Hvis flyet er forsinket eller aflyst bør du i første omgang altid kontakte flyselskabet og forsøge at finde en løsning. I de fleste tilfælde er det enkelt og - ikke mindst - gratis at håndtere klagen selv. Få gode råd til, hvordan du indgiver en klage over for flyselskabet.

Gå til Tjek kontrakten - inden du indgår aftale med en klagevirksomhed!

26. januar 2016

Hvis du overvejer at betale en privat virksomhed for at føre din klagesag over for flyselskabet, bør du tjekke aftalevilkårene først. Ellers kan du risikere at det bliver en unødvendig og dyr hjælp.

Gå til SAS' aflysninger: Sådan er dine rettigheder

25. januar 2016

SAS aflyser 766 afgange fra februar og frem til midten af maj. Årsagen er mangel på piloter. Bliv klogere på, hvad du har krav på, hvis din flyafgang bliver aflyst.

Gå til ODR: Ny europæisk klageportal til forbrugere

15. januar 2016

Alle europæiske og danske netbutikker skal linke til en fælles europæisk klageportal ODR (Online Dispute Resolution). Den nye klageportal vil give forbrugere og virksomheder en nem, hurtig og billig adgang til at løse deres uenigheder uden at gå i retten.

Gå til Er der fejl på julegaven?

17. december 2015

Er lynlåsen defekt på den nye kjole, eller vil telefonen ikke tænde? Bliv klogere på, hvad du kan gøre, hvis der er fejl på den gave, som du lige har pakket op.

Gå til Guide til juleshopping på nettet

23. november 2015

Køber du julegaver i udenlandske netbutikker? Vi kender faldgruberne ved nethandel over grænser. Derfor har vi lavet en guide til før, under og efter købet, der kan minimere risikoen for problemer.

Gå til Nordisk konference om nyt forbrugerklagesystem

17. november 2015

Hvordan kommer de nye EU-regler til at påvirke behandling af forbrugerklager? Hvad kan vi forvente af den nye ODR-platform? Det er temaerne, når repræsentanter fra nordiske klagesystemer, forbruger- og erhvervsorganisationer samt erhvervsdrivende mødes til konference i Eigtveds Pakhus d. 18. november.

Gå til 3 gode råd, når du handler via bookingportaler

05. november 2015

Det er populært at finde billige flybilletter eller billeje på bookingportaler som CarTrawler, Flybillet.dk eller Momondo. Men hvor skal du egentlig henvende dig, hvis der opstår problemer med en ydelse, du har købt på en bookingportal? Og hvilke forpligtelser har portalen i handlen?

Gå til Nye EU-regler sikrer alle pakkerejser

28. oktober 2015

Forbrugere, der sammensætter deres egen pakkerejse på nettet, vil fremover opnå samme beskyttelse som dem, der køber rejsen gennem et traditionelt rejsebureau.

Gå til Produktsikkerhed og miljø er afgørende for forbrugere i EU

21. september 2015

Fælles for forbrugere i EU er, at produktsikkerhed og bæredygtige produkter har stigende betydning. Der er dog forskel på, om forbrugerne i EU oplever, de har sikre produkter til rådighed, samt om de har tillid til anprisninger på produkter om fx miljøhensyn og bæredygtighed.

Gå til Ny EU-rapport: Danske forbrugere er de mest tillidsfulde i EU

21. september 2015

Danske forbrugere klager gerne, hvis vi oplever et uretmæssigt problem, og vi har stor tillid til, at lovgivningen på forbrugerområdet overholdes. Sammenlignet med de andre borgere i EU, så er vi i Danmark, de tredje mest vidende om vores forbrugerrettigheder, men vores kendskabsgrad er dog faldet siden seneste undersøgelse. Det viser EU-Kommissionens Consumer Markets Scoreboard (CMS), der offentliggøres i dag.

Gå til 7 typiske ferieklager

16. september 2015

Sommermånederne er højsæson for klager hos Forbruger Europa, da mange danskere vender hjem fra sommerferie med andet end souvenirs i bagagen. De vender også hjem med klager over en skuffende feriebolig eller en billeje, der blev noget dyrere end forventet.

Gå til Regler for køb af kopivarer

23. juli 2015

Hvad er en kopivare? Og er det ulovligt at købe kopivarer i EU? Bliv klogere på reglerne for kopivarer, og hvad du især bør være opmærksom på, hvis du overvejer at købe en kopivare på en rejse eller på nettet.

 

 

Nyheder

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.