Nyheder

Her kan du se alle nyheder fra Forbruger Europa. Du kan også bruge søgefeltet, hvis du leder efter noget specifikt.



Low Cost Holidays er gået konkurs

19. juli 2016

Du kan have mulighed for at få dine forudbetalte penge tilbage gennem din rejseforsikring eller din bank, hvis du har købt en rejse hos Low Cost Holidays.  

Markant flere klager over billeje

13. juli 2016

Antallet af klager over biludlejere er steget markant de seneste år. Det viser nye tal fra Forbruger Europa, der vejleder og hjælper forbrugere ved problemer med billeje.

Forbruger Europa deltager på Folkemødet

14. juni 2016

Igen i år er Forbruger Europa på Folkemødet i Allinge. Omdrejningspunktet er forbrugerrettigheder i EU, når vi skal filme interviews, debattere og afholde en quiz med præmier.

Kampagne mod kopivarer

07. juni 2016

Forbruger Europa deltager i Anti-Piratkopieringsdag onsdag d. 8. juni. ”Undgå kopivarer – tag ægte ferieminder med hjem” er overskriften på tre events i København, der sætter fokus på de problemer, som kan være forbundet med kopivarer.

EU-lovpakke om nethandel giver forbrugerne bedre vilkår

25. maj 2016

Det skal være billigere og mere trygt for forbrugere at nethandle over grænser i EU.  Tre nye forslag fra Europa-Kommissionen vil forbedre rammerne for at handle på nettet.

Bliv ikke forført af billig elektronik på ferien!

18. maj 2016

Flere danske turister udsættes for dyre fiduser, når de køber elektronik på De Kanariske Øer. Svindlerne bruger billige kameraer og tablets som lokkemad. Disse tilbud kan dog ende med at koste danske turister titusindvis af kroner.

Dom fastslår flypassagerers ret til kompensation

04. april 2016

Højesteret afgjorde i dag en principiel sag om flypassagerers krav på kompensation. Dommen fastslog, at flyselskabet Primera Air var forpligtet til at betale kompensation grundet forsinkede fly, selvom forsinkelsen skyldes tekniske fejl på flyet. Afgørelsen får betydning for behandling af tilsvarende sager om kompensation.

Flere udenlandske forbrugere klager over danske firmaer

30. marts 2016

Antallet af udenlandske forbrugere, der klagede over danske firmaer, steg markant i 2015, viser tal fra Forbruger Europa. Boomet skyldes overvejende, at forbrugere fra vores nabolande modtager varer fra danske firmaer, som de ikke har bestilt.

Bilkøb i udlandet – kan det betale sig?

15. marts 2016

Høje bilpriser i Danmark kan få forbrugere til at overveje, om de kan få mere for pengene i et af vores nabolande. Bilkøb over grænser kan dog give administrativt bøvl, og man kan risikere at blive snydt, viser en undersøgelse fra Forbruger Europa.

Har du problemer efter tandlægebehandling i udlandet?

26. februar 2016

I første omgang er det den udenlandske tandlæge, som har ret til at afhjælpe og udbedre forholdene ved behandlingen.

VINTERFERIE: 5 gode råd til kør-selv i Europa

01. februar 2016

Inden du tager bilen på ferie i Europa, så er der en række forhold, som du er forpligtet til at sætte dig ind i og overholde. De enkelte landes regler om fx vinterdæk, vejafgifter og miljøzoner, skal respekteres, ellers risikerer du at få en bøde.

Flyrejsende betaler dyrt for at få deres kompensation

26. januar 2016

Mange forbrugere er villige til at betale en del af deres kompensation til private virksomheder, der kan hjælpe med at føre deres klagesag over for flyselskabet. Klagevirksomheden kan dog være en unødvendig og dyr hjælp for forbrugeren. Med en ny kampagne ønsker Forbruger Europa at lære passagererne at håndtere deres klager selv.

Flypassagerer snydes for kompensation

26. januar 2016

Nogle flyselskaber respekterer ikke passagerernes ret til kompensation. Dertil er der en række problemer ved at betale private virksomheder for at hjælpe med at få kompensationen. Det viser en rapport fra Forbruger Europa. Med en ny kampagne ønsker Forbruger Europa at lære passagererne at håndtere deres klager selv.

Klageguide - sådan klager du selv til flyselskabet!

26. januar 2016

Hvis flyet er forsinket eller aflyst bør du i første omgang altid kontakte flyselskabet og forsøge at finde en løsning. I de fleste tilfælde er det enkelt og - ikke mindst - gratis at håndtere klagen selv. Få gode råd til, hvordan du indgiver en klage over for flyselskabet.

Tjek kontrakten - inden du indgår aftale med en klagevirksomhed!

26. januar 2016

Hvis du overvejer at betale en privat virksomhed for at føre din klagesag over for flyselskabet, bør du tjekke aftalevilkårene først. Ellers kan du risikere at det bliver en unødvendig og dyr hjælp.

SAS' aflysninger: Sådan er dine rettigheder

25. januar 2016

SAS aflyser 766 afgange fra februar og frem til midten af maj. Årsagen er mangel på piloter. Bliv klogere på, hvad du har krav på, hvis din flyafgang bliver aflyst.

ODR: Ny europæisk klageportal til forbrugere

15. januar 2016

Alle europæiske og danske netbutikker skal linke til en fælles europæisk klageportal ODR (Online Dispute Resolution). Den nye klageportal vil give forbrugere og virksomheder en nem, hurtig og billig adgang til at løse deres uenigheder uden at gå i retten.

Er der fejl på julegaven?

17. december 2015

Er lynlåsen defekt på den nye kjole, eller vil telefonen ikke tænde? Bliv klogere på, hvad du kan gøre, hvis der er fejl på den gave, som du lige har pakket op.

Guide til juleshopping på nettet

23. november 2015

Køber du julegaver i udenlandske netbutikker? Vi kender faldgruberne ved nethandel over grænser. Derfor har vi lavet en guide til før, under og efter købet, der kan minimere risikoen for problemer.

Nordisk konference om nyt forbrugerklagesystem

17. november 2015

Hvordan kommer de nye EU-regler til at påvirke behandling af forbrugerklager? Hvad kan vi forvente af den nye ODR-platform? Det er temaerne, når repræsentanter fra nordiske klagesystemer, forbruger- og erhvervsorganisationer samt erhvervsdrivende mødes til konference i Eigtveds Pakhus d. 18. november.

 

 

Nyheder

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores pressemeddelelser. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik