Forbrugereuropa

Forbruger Europas årsrapport 2020

2020 var på alle måder et usædvanligt år for Forbruger Europa, både for det danske kontor og netværkets 28 andre kontorer rundt omkring i Europa.

Rekordmange forbrugerhenvendelser

Da coronapandemien satte ind og tog fart, blev nye rejserestriktioner en virkelighed for de mange danskere, som havde planlagt en sommer sydpå. Og da de danske butikker lukkede ned, valgte mange forbrugere at foretage deres indkøb på nettet.

Det betød, at vi i Forbruger Europa fik travlt som aldrig før, idet vores kerneopgave netop er at vejlede forbrugerne omkring deres rettigheder, når de rejser og køber varer og ydelser i andre EU-lande, Island, Norge og Storbritannien. Antallet af forbrugerhenvendelser slog rekord, både i vores danske kontor og på tværs af netværket. Dyk ned i tallene i afsnittene ”Forbrugerhenvendelser i Danmark” og ”Forbrugerhenvendelser i ECC-Net”.

En ny virkelighed kræver nye løsninger

2020 blev året for digital omstillingsparathed. Med den nye virkelighed, vi pludselig befandt os i, måtte vi skrotte gamle planer og finde på nye muligheder for en stor del af vores aktiviteter.

Det betød blandt andet, at både den årlige klagenævnskonference, som Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afholder for at styrke samarbejdet med de danske klagenævn, samt Forbruger Europa-netværkets 15 års jubilæum, som vi afholdt i samarbejde med Europa-Kommissionen, blev afholdt online. Det kan du læse mere om i afsnittene ”Dansk Klagenævnskonference 2020” og ”15 år med gode råd og hjælp til forbrugerne i Europa”.

Mere netværkssamarbejde på kommunikationsområdet

Med Forbruger Europa-netværkets 15 år på bagen, var 2020 også året, hvor vi har haft særligt fokus på samarbejdet mellem vores 30 kontorer. Det har vi bl.a. gennem fælles kommunikationskampagner, både på de sociale medier og med historier om vores fælles indsats for forbrugerne.

Vi har også samarbejdet endnu mere med Europa-Kommissionens Generaldirektorat for Retlige Anliggender og Forbrugere (GD JUST), herunder om at lave en række videoer med gode råd til forbrugerne.

Dyk ned i et spændende år

Alt i alt må man sige, at året der gik har budt på udfordringer, men også nye muligheder, som vi har grebet med sikker hånd.

Vi håber, at du vil læse med og bliv klogere på Forbruger Europas 2020.God fornøjelse!

22-03-2021

Forbrugerhenvendelser i Danmark

Antallet af forbrugerhenvendelser var rekordhøjt i 2020, både i vores danske kontor og på tværs af netværket.
Læs mere om Forbrugerhenvendelser i Danmark
22-03-2021

Forbrugerhenvendelser i ECC-Net

2020 var netværkets travleste år nogensinde, med 168.000 forbrugerhenvendelser spredt ud på de 30 kontorer i Europa. Året forinden, i 2019, lå det samlede antal forbrugerhenvendelser på 120.000. Dermed er antallet af henvendelser og sager i netværket steget med 40 procent.
Læs mere om Forbrugerhenvendelser i ECC-Net
13-01-2021

15 års hjælp og gode råd til forbrugerne i Europa

I 2020 fejrede Forbruger Europa-netværket, ECC-Net, 15 års jubilæum. ECC-Net opstod i 2005, med det formål at understøtte et velfungerende indre marked ved at tilbyde gratis juridisk hjælp til forbrugere i EU, som handler eller rejser over grænserne. Siden begyndelsen har Forbruger Europa hjulpet mere end en million europæiske forbrugere.
Læs mere om 15 års hjælp og gode råd til forbrugerne i Europa
22-03-2021

Dansk Klagenævnskonference 2020

Denne gang blev den årligt tilbagevendende Dansk Klagenævnskonference, som Forbruger Europa arrangerer, afholdt på en ny måde.
Går til Dansk Klagenævnskonference 2020