Dine rettigheder på online markedspladser

Artikel -


Det er populært at handle online på markedspladser som Amazon, QXL og eBay. Men hvem skal du kontakte, hvis du ikke modtager varen, eller den ikke virker? Har du egentlig fortrydelsesret? Og hvilke forpligtelser har markedspladsen i handlen?

Trendsales, Facebook, Amazon, QXL, Lauritz og dba.dk er nogle af de hjemmesider, som mange danskere handler på. Men der kan gælde andre regler på disse online markedspladser, end når du handler i en almindelig netbutik. 

Det er nemlig både erhvervsdrivende og privatpersoner, der sælger varer på markedspladserne. Og sælgerens status som enten privatperson eller erhvervsdrivende har betydning for dine rettigheder som forbruger. Dine rettigheder afhænger også af hjemmesidens rolle i handlen.

Der er to slags online markedspladser

  • Den ene slags er erhvervsdrivende sælger. Markedspladsen er aktiv i handlen, fx ved at stille et betalingssystem til rådighed. På denne type online markedsplads, fx Amazon, er du omfattet af regler om forbrugerbeskyttelse, da du handler med en erhvervsdrivende. I de tilfælde, at du handler på en markedsplads, hvor det ikke fremgår, hvem sælgeren er, så er det markedspladsen, du handler med.
  • Den anden slags markedsplads fungerer som en opslagstavle. Markedspladsen spiller ingen rolle i handlen udover at stille hjemmesideplads til rådighed, hvor kontakten mellem to private handlende skabes, fx dba.dk. Markedspladsen modtager ikke nødvendigvis betaling fra sælgeren, betaling og udveksling af varen foregår indbyrdes mellem køberen og sælgeren. Her gælder ingen regler om forbrugerbeskyttelse, medmindre sælgeren er erhvervsdrivende.

Det er ikke alle online markedspladser, der entydigt kan placeres under en af de beskrevne kategorier. Nogle er i en gråzone i mellem entydigt at være sælger og opslagstavle.

De forpligtelser den online markedsplads har over for forbrugeren afhænger altså af, om den agerer som sælger eller blot en opslagstavle. Markedspladsen kan også fungere i en gråzone mellem de to typer som en slags mellemmand, der medvirker mere eller mindre aktivt til handlen. En mellemmand kan deltage aktivt i handlen fx ved at deltage i markedsføringen af varen eller ved at tilbyde, at betaling sker via den online markedsplads.

Online markedspladser med forbrugerbeskyttelse

Du er omfattet af forbrugerbeskyttende regler, når markedspladsen enten er sælger samt i nogle tilfælde, hvor markedspladsen er aktiv mellemmand, som beskrevet i ovenstående.

Det betyder, at du har 14-dages fortrydelsesret. Hvis du ønsker at fortryde købet, kan du gøre det over for markedspladsen. Når du handler med en erhvervsdrivende i EU, har du desuden altid mindst to års reklamationsret.

Reklamationsretten omfatter alle fejl, der var til stede, eller hvor årsagen til fejlen var til stede, da du fik varen leveret. Der kan ikke aftales en kortere reklamationsfrist, eller at dele af varen er undtaget fra reklamationsretten.

Du skal hurtigst muligt henvende dig til sælgeren, hvis du konstaterer en fejl. Hvis sælgeren ikke vil afhjælpe fejlen, så kan du klage til Forbruger Europa, hvis du har handlet med en sælger i EU.

Markedspladsen skal give dig oplysninger om varens egenskaber, pris, leverings- og betalingsvilkår samt om fortrydelsesret. Når du modtager varen, skal du også have udførlige oplysninger om, hvordan du udnytter fortrydelsesretten, og hvordan du kan returnere varen.

Online markedspladser uden forbrugerbeskyttelse

Hvis du har handlet med en privat sælger på en markedsplads, der bare stiller hjemmesideplads til rådighed for to private handlende, fx dba.dk, så gælder reglerne om forbrugerbeskyttelse ikke. Du har derfor ingen fortrydelsesret, medmindre I har aftalt det.

Hvis du har handlet med en privat sælger, kan du kræve at få dine penge helt eller delvist retur, hvis du opdager en fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for. Hvis sælgeren nægter, er du nødt til at gå rettens vej, hvis du vil indhente dit krav. 

Du kan være bedre stillet, hvis I har aftalt en fortrydelsesfrist eller reklamationsret. Vær også opmærksom på, at selvom en hjemmeside ikke er forpligtet til at give forbrugerbeskyttelse, så har den måske alligevel indført handelsbetingelser, der giver dig rettigheder eller diverse services. 

Dine forpligtelser som sælger

Du skal være opmærksom på, at du selv får forpligtelser som en erhvervsdrivende, hvis du sælger varer på online markedspladser, der spiller en aktiv rolle som mellemmand. Dermed skal du give køberen 14-dages fortrydelsesret og to års reklamationsret.

3 gode råd om handel på markedspladser

  1. TJEK SÆLGEREN
    Det har betydning for dine rettigheder, om du handler med en erhvervsdrivende eller en privatperson.

  2. LÆS HANDELSBETINGELSERNE
    Hvordan beskriver hjemmesiden sin egen rolle samt muligheden for fortrydelses og reklamation.

  3. BETAL MED BETALINGSKORT
    Når du har betalt med betalingskort, fx Visa/Dankort, kan banken måske tilbageføre dine penge, hvis sælgeren ikke leverer varen.

 Læs mere:

 

 

Sidst opdateret: 12. oktober 2016

Kunne du bruge siden?