Varen er forsinket eller skadet ved levering

Artikel -


Kend dine rettigheder, hvis sælgeren ikke leverer din vare inden for leveringsfristen. Og bliv klogere på, hvem der har ansvaret for en vare, hvis den bliver forsinket eller skadet under levering.

Sælgeren har som udgangspunkt en leveringsfrist på 30 dage efter en vare er bestilt, medmindre I har aftalt andet. Sker leveringen ikke inden for 30 dage, har du som udgangspunkt ret til at hæve købet og få dine penge tilbage. Har I aftalt en anden leveringsfrist, så er det den aftalte frist, der gælder.

Få tilbageført dine penge

Hvis du vælger at ophæve købet og har betalt med betalingskort, kan du måske få dine penge tilbage gennem din kortudsteder, hvis sælgeren ikke vil tilbagebetale pengene.

Læs mere: Sådan betaler du sikkert på nettet

Gode råd ved forsinket levering

  • Klag til sælgeren og kræv eventuelt dine penge tilbage, hvis ikke sælgeren har leveret inden for 30 dage
  • Kontakt din kortudsteder, hvis sælgeren afviser dit krav

Ansvar for varen under levering

Ansvaret for en vare under transporten mellem køberen eller sælgeren, afhænger af hvem, der har bestilt transporten. 

Som oftest står sælgeren for at levere varen til din bopæl, og så er det sælgeren, der bærer ansvaret, hvis varen forsvinder eller bliver skadet under transporten.

Hvis du selv har lavet en aftale med et fragtfirma om at levere varen, så er det dit ansvar, hvis varen forsvinder eller bliver skadet under transporten. Du kan dog have et krav mod fragtfirmaet.

Læs mere: Reklamationsret ved fejl og mangler

Hvis du returnerer en vare

Fortryder du købet, så bærer du ligeledes ansvaret for varen under retur transporten til sælgeren. Forsvinder varen, kan du ikke kræve dine penge tilbage fra sælgeren. Bliver varen beskadiget, kan du risikere, at du kun får en del af købesummen tilbage. Du kan dog have et krav mod fragtfirmaet.

Gode råd, hvis der opstår problemer under transport

  • Klag til sælgeren, hvis varen er forsvundet eller gået i stykker
  • Hvis sælgeren har en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din reklamation
  • Gem din kvittering for, at du har returneret varen
  • Klag til fragtfirmaet, hvis det er dem, du har indgået en aftale med

Få hjælp til din klage

Er din vare forsinket, blevet væk eller beskadiget under levering, kan du klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med sælgeren eller fragtfirmaet.

 

Sidst opdateret: 22. maj 2015

Kunne du bruge siden?