Skip navigation

Mandag, onsdag og fredag fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200). Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores kontaktoplysninger her

Rettigheder ved pakkerejser

Artikel -

Få styr på dine rettigheder, når du har købt en pakkerejse, fx charterrejser, krydstogter eller busrejser med hotelovernatning.

En pakkerejse består af mindst to af følgende ydelser:

  • Transport
  • Indkvartering
  • Anden turistmæssig ydelse

Desuden skal rejsearrangementet være solgt til en samlet pris og have en varighed af mere end 24 timer eller med minimum én overnatning, for at blive betegnet som en pakkerejse.

Udover pakkerejser findes der i reglerne begrebet "sammensatte rejsearrangementer", hvor du selv sammensætter forskellige dele af rejsen, såsom fly, hotel og transport. Ved sammensatte rejser er du bedre dækket mod konkurs end tidligere, men der er ikke samme beskyttelse som ved pakkerejser. 

Er du i tvivl om, hvilken slags rejse du er i gang med at bestille, så tjek kravene til en sammensat rejse her

Pakkerejser: Eksempler

  • En klassisk charterferie hos et rejsebureau
  • Et rejsebureau sammensætter en rejse for dig
  • Forskellige dele af rejsen købes hos forskellige sælgere, men til én samlet pris
  • En oplevelsesgave eller oplevelsesrejse, hvor du fx kan prøvekøre en formel1 bil og overnatter på hotel
  • Hvis du køber fx flybilletter OG inden for 24 timer klikker på et link i ordrebekræftelsen til fx hotel eller billeje, hvor dine informationer (kortoplysninger, mail og navn) overføres automatisk
  • En rejse, som er markedsført som pakkerejse

Når du booker rejsen

EU's direktiv om pakkerejser giver dig mange EU-dækkende rettigheder, når du bestiller en pakkerejse.

Foretager rejsearrangøren væsentlige ændringer af rejsen, fx ændring af rejsetider eller indkvartering, har du ret til at afbestille. Er ændringen ikke væsentlig, har du måske ret til et afslag i rejsens pris.

Dine rettigheder ved konkurs

Når du har bestilt en pakkerejse, er du omfattet af Rejsegarantifondens beskyttelse, hvis rejsearrangøren skulle gå konkurs. Det vil give dig ret til at få pengene tilbage eller hjemtransport, hvis du er strandet på destinationen.

Forbruger Europa kan vejlede dig om disse rettigheder og tilbyde gratis hjælp, hvis du har problemer med en rejsearrangør eller et rejsebureau i et andet EU-land, Island, Norge eller Storbritannien. 

Få hjælp til din klage

Har du problemer med din pakkerejse, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med rejsearrangøren. Vær opmærksom på, at vi kun tager klager mod erhvervsdrivende i andre EU-lande, Norge, Island eller Storbritannien. 

Pakkerejse-Ankenævnet er desuden et godkendt ankenævn, som du kan klage til, hvis en dansk rejsearrangør afviser din klage, eller du ikke mener, at han tilbyder en passende kompensation for manglerne.

Gode råd

  • Undersøg om rejsebureauet er medlem af en rejsegarantiordning. 
  • Klag til rejsebureauet og flyselskabet, hvis din rejse bliver ændret, forsinket eller aflyst

Læs mere:

Hvad hører vi om fra forbrugerne? 

Hør Forbruger Europas leder, Lars Arent, fortælle om, hvilke problemer, forbrugerne møder, hvilke gode råd, vi har - og hvordan Forbruger Europa kan hjælpe, hvis du har en klage.

 

Sidst opdateret: 28. juli 2020

Kunne du bruge siden?


For at se denne funktion, skal du først acceptere cookies.