Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Hotel og feriebolig: Det har du ret til

Artikel -

Har du haft en dårlig oplevelse med et hotel eller en feriebolig? Dine rettigheder som forbruger afhænger blandt andet af, hvordan du har booket stedet. I visse tilfælde kan du have ret til at få et nedslag i prisen, hvis der er fejl og mangler eller stedet ikke lever op til deres egen beskrivelse.

Gode råd før du booker hotel eller feriebolig

  • Der er ingen lovbestemt fortrydelsesret på ydelser såsom hotelovernatning eller leje af feriebolig. Tjek derfor fx anmeldelser af stedet. Nogle steder tilbyder gratis afbestilling – det vil fremgå af aftalevilkårene.
  • Tjek, om der kommer gebyrer oven i prisen, inden du betaler.
  • Hvis du har særlige behov og bestiller gennem en bookingside, så skriv evt. til stedet eller undersøg deres egen hjemmeside inden du booker, for at være sikker på, at der er de faciliteter, du har brug for.
  • Vær opmærksom på, om det er en privatperson eller en virksomhed, der udlejer. Lejer du af en privatperson, vil du som udgangspunkt have færre rettigheder.

Hvad kan du klage over?

Du kan klage, hvis der er en mangel i forhold til det, du er blevet lovet. Det kan fx være manglende faciliteter såsom pool, altan m.m. Hvis der er en mangel, kan du have ret til et nedslag i prisen. Men ikke alle mangler giver ret til et nedslag, og det har også betydning, om hotellet har gjort, hvad de kunne for at hjælpe manglen.

En afgørelse fra et dansk klagenævn har vist, at en berettiget klage også kan være fx støjgener, hvis der loves stille omgivelser. Her fik forbrugeren et nedslag på 6.000 kroner i rejsens pris.

Når du er ankommet: Sådan skal du klage

Er hotellet eller ferieboligen ikke som lovet? Dine rettigheder afhænger af, om det er en del af en pakkerejse, eller om du har bestilt hotel eller feriebolig selv.  

Men uanset hvordan du har bestilt, er det afgørende, at du klager skriftligt med det samme til overnatningsstedet og til dem, du har booket det igennem. De skal have muligheden for at rette op på problemet.

Du kan være dårligere stillet, hvis du ikke klager med det samme.

Sørg for at have skriftlig dokumentation på din klage. Hvis du ringer eller taler med nogen, så følg op på din klage med en e-mail, hvor du skriver, hvad klagen drejer sig om, og hvad I eventuelt har aftalt.

Vi anbefaler også, at du læser aftalevilkårene, hvor der skal stå, hvordan du klager korrekt (reklamation). Du kan typisk finde denne oplysning i de generelle vilkår og betingelser.

Du har booket hotel eller feriebolig selv: Dem skal du klage til

Skal du klage over et hotel eller en feriebolig i udlandet, er det vigtigt, at du klager direkte til hotellet eller udlejeren, når du bliver opmærksom på problemet. Hvis du har booket det gennem en bookingside, skal du også klage til bookingsiden.

Hvis de ikke vil imødekomme dine krav, og det er en virksomhed i et andet EU-land, Norge, Island eller Storbritannien, kan du kontakte Forbruger Europa for gratis juridisk hjælp og vejledning.

I visse tilfælde kan Ankenævnet for Feriehusudlejning hjælpe dig. 

Det er en pakkerejse: Dem skal du klage til

Hvis det er en del af en pakkerejse, skal du starte med at klage hos både hotel/feriebolig og rejsebureau. De skal have mulighed for at rette op på problemet. Er du utilfreds med deres løsning, kan du klage til pakkerejseankenævnet, hvis det er et dansk rejsebureau.

Hvis rejseudbyderen er fra et andet EU-land, Norge, Island eller Storbritannien, kan du kontakte vores team af jurister, som sidder klar til at hjælpe dig hos Forbruger Europa. Vores hjælp er gratis.

Du kan læse mere om dine rettigheder ved pakkerejser her.

Du har booket feriebolig hos en privat udlejer: Dem skal du klage til

Skal du klage over en privat udlejer af en feriebolig i udlandet, er det vigtigt, at du klager direkte til udlejeren, når du bliver opmærksom på problemet.

Hvis du har booket det gennem en bookingside, bør du også klage til bookingsiden. Hvis de blot er formidlere, har de muligvis nogle vilkår eller forsikringer, som kan hjælpe dig – men formidleren er som udgangspunkt ikke ansvarlig for forholdene hos en privat udlejer. Du kan læse mere om klager over deleøkonomiske tjenester på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk.

Er du usikker på, om du har booket af en privat eller en erhvervsdrivende?

Er du usikker på, om udlejeren er en privat person eller en erhvervsdrivende, så vil det fx afhænge af, om personen lejer sin egen bolig ud fordi vedkommende selv er på ferie, eller om boligen lejes systematisk ud for at tjene penge. Det vil være en individuel vurdering fra sag til sag. I vurderingen kan der også lægges vægt på, hvor ofte stedet udlejes, og det kan være svært at vurdere som forbruger.

Du kan kontakte Forbruger Europa, hvis du er i tvivl om, hvorvidt udlejeren var privat eller ej.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?