Du har misset dit forbindelsesfly

Bliv klogere på, hvad du skal være opmærksom på, og hvad du har ret til, hvis har haft en mellemlanding og ikke har nået dit forbindelsesfly.

Dine rettigheder ved at miste et planlagt forbindelsesfly afhænger af, hvordan du har købt din billet.   

Du har købt separate billetter

Du er som udgangspunkt selv ansvarlig for, at der er tid nok til at foretage omstigning under din mellemlanding, når du selv har sammensat din rejse med billetter fra flere forskellige flyselskaber. Det gælder også i tilfælde af, at dit fly bliver forsinket.

Du har købt en samlet billet

Flyselskabet/rejsearrangøren er ansvarlig for at hjælpe dig videre på rejsen, hvis du har købt en samlet billet med en indlagt mellemlanding og der ikke er tid nok til at foretage omstigningen under din mellemlanding.

Det kan ske, at du ved check-in kun får udleveret boarding pass til den første del af din rejse, selvom du har købt en samlet billet. Under mellemlandingen skal du have udstedt boarding pass fra transferdisken og ikke fra check-in skranken. Du finder transferdisken i transitområdet, og du skal derfor ikke forlade transitområdet, medmindre personalet har anvist andet.

Din ret til erstatning

Hvis du har haft udgifter på grund af problemer under mellemlandingen, fx køb af nye billetter, mistede hotelovernatninger på ankomststedet, kan du have ret til erstatning.

Læs mere om dit krav på erstatning for økonomiske tab

Få hjælp til din klage

Du kan klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med flyselskabet eller rejsebureauet ved mistet forbindelsesfly.

Gode råd

  • Læs altid mails fra dit rejsebureau eller flyselskab
  • Klag til dit rejsebureau eller flyselskab, når du bliver opmærksom på ændringer
  • Indlæg nok tid til at foretage mellemlandinger
  • Henvend dig ved transferdisken, hvis du mangler boarding pass til den resterende del af din rejse

 

Sidst opdateret: 27. juli 2016

Kunne du bruge siden?