Dine rettigheder ved konkurs

Du skal tilbydes hjemtransport af Rejsegarantifonden, hvis dit flyselskab eller rejsebureau går konkurs under din rejse. Hvis din rejse endnu ikke er påbegyndt, kan du også have ret til at få refunderet rejsens pris. 

Flykonkurs har store konsekvenser for dig, som er på rejse i udlandet eller har bestilt en rejse. Det kan være svært og dyrt at skaffe nye billetter med kort varsel.

Danske rejseudbydere skal være registreret i Rejsegarantifonden. Som passagerer med en dansk rejseudbyder har du derfor mulighed for at få hjælp af Rejsegarantifonden, hvis rejsebureau eller flyselskabet skulle gå konkurs.

Rettigheder ved konkurs under rejsen

Konkursordningen hjælper først og fremmest rejsende, som strander i udlandet på grund af en konkurs hos rejseudbyderen.

Konkursordningen dækker:

  • Passagerer, der har en hjemrejsebillet til en dansk lufthavn
  • Passagerer, der har bestilt en pakkerejse
  • Passagerer, der har købt flybilletterne direkte hos flyselskabet

Hjemrejsen vil så vidt muligt ske på den oprindeligt fastsatte dato eller tæt på denne. Som passager kan du forvente at blive kontaktet af SOS International eller Rejsegarantifonden, der vil arrangere hjemtransporten. Hvis du vælger selv at sørge for hjemtransport, så sker det for egen regning.

Hvis du har købt en pakkerejse med indkvartering, fx charterferie, og konkursen medfører, du må blive længere på rejsemålet end planlagt, så vil Rejsegarantifonden sørge for din ekstra indkvartering.

Rettigheder ved konkurs inden afrejsen

Du har mulighed for at få din rejse refunderet, hvis du ikke kommer af sted på en bestilt rejse, fordi rejseudbyderen går konkurs.

Hvis du har købt en pakkerejse, refunderer fonden det beløb, du har betalt for rejsen (undtagen evt. rejse- eller afbestillingsforsikring, som du skal søge refunderet hos dit forsikringsselskab). Denne sikkerhed gælder altid.

Hvis du har købt din flybillet direkte gennem flyselskabet, så kan du have mulighed for at få dækket forudbetalinger minus en selvrisiko på 1000 kr. Muligheden gives dog kun, hvis der er penge nok i fonden.

Du kan altså ikke være sikker på at få refunderet penge fra fonden, hvis du ikke kan komme af sted.
For at få din rejse refunderet skal du afvente, at fonden kontakter dig med vejledning om, hvordan du skal forholde dig.

Normalt modtager fonden en oversigt fra rejseudbyderen med navne på de kunder, som ikke er kommet af sted. Hvis du ikke hører fra Rejsegarantifonden eller SOS International inden for et par uger efter konkursen, så kan du indgive dit krav om tilbagebetaling på fondens hjemmeside.

Hvis du har købt din flybillet gennem et rejsebureau, så skal rejsebureauet sørge for, at du kan rejse med et andet flyselskab. Du har ret til at få dine penge refunderet af rejsebureauet, hvis du ikke kan komme af sted som aftalt.

Anden mulighed for hjælp

Du har også andre muligheder for at få dækket din tabte forudbetaling og andre udgifter.
Hvis du har betalt med internationalt betalingskort, så har du mulighed for at få tilbageført din betaling gennem din bank eller dit kreditkortselskab i tilfælde af, at flyselskabet går konkurs.

Hvis du har en rejseforsikring, bør du overveje at kontakte dit forsikringsselskab, da de måske vil dække dine udgifter.

Få hjælp til din klage

Er dit udenlandske rejsebureau eller flyselskab gået konkurs, kan du klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med dem. Er dit rejsebureau dansk, og har du udelukkende købt flybilletter, kan du kontakte Center for Klageløsning. Har du købt en pakkerejse, kan du kontakte Pakkerejse-Ankenævnet

Gode råd

  • Betal altid flybilletter med internationalt kreditkort
  • Undersøg om din forsikring dækker dit tab
  • Spørg din bank, om den kan tilbageføre dine penge
  • Henvend dig til konkursboet, hvis Rejsegarantifonden eller forsikring hos udbyder ikke kan indfri dit krav
Sidst opdateret: 27. juli 2016

Kunne du bruge siden?