Skip navigation

Hver dag fra 10-12 kan du få gratis hjælp af vores jurister på chat eller hotline. Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Du kan altid sende en mail til info@forbrugereuropa.dk

Når flyselskabet går konkurs

Artikel -

Læs om, hvad du kan gøre som forbruger, hvis flyselskabet er gået konkurs – hvad enten det er sket før eller efter, du er taget afsted, om du har købt billetten selv eller som en del af en pakkerejse.

Dine muligheder afhænger blandt andet af:

  • om selskabet går konkurs før eller efter, du er taget afsted
  • om du har købt billetten som del af en pakkerejse – og i så fald, om den er købt direkte af flyselskabet eller via en bookingside
  • hvilket land forhandleren er registreret i
  • om du har et udestående kompensations- eller erstatningskrav hos flyselskabet.

 

Flyselskabet gik konkurs inden jeg tog afsted

… og jeg har købt billetten som en del af en pakkerejse

Kontakt rejsebureauet

Hvis flybilletten er købt som del af en pakkerejse hos et dansk rejsebureau, er det rejsebureauet, der skal sørge for at ombooke dig til et andet flyselskab – uden ekstra omkostninger for dig.

Hvis du ikke kan få en tilsvarende rejse, skal rejsebureauet erstatte udgifterne til rejsen.

OBS: Hvis rejseselskabet er registreret i et andet EU-land, er du stadig dækket, men landenes systemer er forskellige. Kontakt da Forbruger Europa for at få hjælp og vejledning.

 

… og jeg købte selv billetter hos selskabet eller via en bookingside

Hvis du selv har købt billetten på flyselskabets hjemmeside eller gennem en bookingside, vil dine muligheder afhænge af, hvad du har brugt som betalingsmiddel, og hvordan rejsen er bestilt.

I visse tilfælde kan bookingsiden have påtaget sig et større ansvar end blot at formidle billetter, og i så fald vil det være bookingsiden, der enten skal ombooke dig eller refundere beløbet. I andre tilfælde er bookingsiden blot en formidler. Derved står du i samme situation, som hvis du havde booket direkte. Hvis du er i tvivl om bookingsidens ansvar, så kan du søge hjælp og vejledning hos os eller hos Forbrugerrådet TÆNK.

Du kan i nogle tilfælde få en del af beløbet tilbageført af Rejsegarantifonden, men der er en selvrisiko på 1000 kr. og beløbet, du kan få tilbage, er afhængigt af Rejsegarantifondens formue. Du kan læse mere på rejsegarantifondens hjemmeside.

 

 Mulighederne for at få refunderet beløbet hos din bank

Hvis du har betalt med et internationalt betalingskort såsom Visa eller Mastercard, kan du ansøge banken om at få refunderet beløbet under henvisning til, at flyselskabet er gået konkurs. Det kan du grundet reglerne om tilbageførsel af betaling, som gælder når du bruger MasterCard eller Visa.

Hvis du har købt billetten med Dankort, kan du ikke få refunderet beløbet. Det samme gælder, hvis betalingen er gennemført med Dankort-delen af et Visa/Dankort, hvilket du kan se på dit kontoudtog. Her vil det fremgå, at der står ”DK”, hvis det er Dankort-delen, der er anvendt.

 

Tjek, om det er en sammensat rejse

For rejser, der er købt efter den 1. juli 2018, hvor EU’s ændrede pakkerejsedirektiv trådte i kraft i alle medlemslande, gælder der særlige regler. Reglerne betyder, at du er bedre beskyttet mod konkurs, hvis du selv har sammensat din rejse på nettet.

Det er en god idé at tjekke, om din rejse opfylder kravene til en sammensat rejse.

I så fald kan du nemlig undgå selvrisikoen på 1000 kr. når du søger erstatning fra Rejsegarantifonden.

 

Flyselskabet er gået konkurs efter jeg tog afsted

… og jeg har købt billetten som en del af en pakkerejse

Rejsebureauet har ansvar for at få dig hjem igen med et andet selskab. De skal derudover hjælpe dig med ekstra indlogering m.v., hvis din rejse bliver forlænget på grund af konkursen.

Hvis rejsen afbrydes og du mister feriedage, kan du have ret at få afslag i prisen.

… og jeg bookede direkte hos selskabet eller via en bookingside

Rejsegarantifonden dækker udgiften til hjemrejsen, undtagen et selvrisikogebyr på 1000 kr., såfremt du rejser hjem til en dansk lufthavn.

Tjek, om det er en sammensat rejse

Også her kan det dog være en god idé at tjekke, om din booking lever op til kravene for en sammensat rejse (hvis din rejse er købt efter den 1. juli 2018).

Hvis flybilletten er det første, du har bestilt, sørger Rejsegarantifonden for hjemrejsen, og du undgår de 1000 kroners selvrisiko. Tjek om det er en sammensat rejse her.

 

Jeg har et kompensationskrav eller erstatningskrav

Hvis du har et kompensationskrav eller erstatningskrav over for flyselskabet, som er gået konkurs, skal du sende dit krav til kuratoren.

Sandsynligheden for at få penge gennem konkursboet for et kompensations- eller erstatningskrav er dog normalt minimale.

Oprettet: 09. januar 2019

Kunne du bruge siden?