Forsinket, mistet eller beskadiget bagage

Kend dine muligheder og rettigheder, hvis din bagage er blevet væk, forsinket eller ødelagt under flyrejsen.

Hvis din bagage er mistet, forsinket eller ødelagt under flyrejsen, skal du henvende dig til flyselskabet eller flyselskabets Handling Agent i lufthavnen og udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Gem en kopi af rapporten som dokumentation for, at du har anmeldt problemet i rette tid.

Du bør også kontakte dit forsikringsselskab, da de måske vil dække dine udgifter, hvis du har en rejseforsikring.

Nedenstående regler tager udgangspunkt i problemer med bagagen, der er opstået på udrejsen.

Din bagage er forsinket

Du har ret til at købe fornødenheder, fx tandbørste og undertøj. Hvad du ellers må købe, afhænger af hvor længe din bagage er forsinket, og hvor du er rejst til. Undgå at købe dyrt ind, da du måske ikke kan få dækket alle udgifter.

Hurtigst muligt og senest 21 dage efter du har modtaget din bagage, skal du klage skriftligt til flyselskabet og kræve erstatning for dine udgifter.

Din bagage er mistet

Du har ret til erstatning, hvis din bagage ikke er dukket op efter 21 dage, eller hvis flyselskabet melder bagagen bortkommet. Du skal klage skriftligt til flyselskabet for at kræve erstatning.

Hvis din bagage er mere end 21 dage om at komme frem, anses den for at være bortkommet – også selvom den dukker op på et senere tidspunkt.

Din bagage er ødelagt

Du har ret til at få dækket dine reparationsudgifter, hvis din bagage blevet beskadiget i forbindelse under flyselskabets håndtering. Hvis kufferten og indholdet er brugt i længere tid, kan der foretages en nedskrivning af erstatningsbeløbet.

Senest syv dage efter du modtog bagagen, skal du klage skriftligt til flyselskabet og kræve erstatning. 

Mistet, ødelagt eller forsinket bagage på hjemrejsen

Hvis der er problemer med håndteringen af din bagage ved ankomsten til dit hjemland, så skal du følge proceduren med PIR-rapport som beskrevet i ovenstående.

Du har ret til at få erstattet udgifter til indkøb af fornødenheder. Dine indkøb skal altid stå i rimeligt forhold til det tidsrum, hvor bagagen er væk. Kontakt flyselskab og/eller forsikring at få afklaret, hvad de vil betragte som fornødenheder og dermed erstatte.

Hvis din bagage er forsinket i mere end 21 dage, betragtes den som bortkommet, og du vil have krav på at få den erstattet. 

Ret til begrænset erstatning       

Hvis du er nødt til at foretage erstatningskøb, bør du begrænse udgifterne, da det højeste beløb du kan få erstattet er omkring 10.000 kr. pr. person, uanset om din bagage er mistet, forsinket eller ødelagt.

Få hjælp til din klage

Du kan klage til Forbruger Europa, hvis du ikke selv kan finde en løsning med flyselskabet om din mistede, ødelagte eller forsinkede bagage.

Gode råd

  • Læg skrøbelige og kostbare genstande i håndbagagen, da de sjældent bliver erstattet
  • Bed om at få udleveret en PIR-rapport
  • Foretag ikke for dyre erstatningskøb
  • Sørg for at gemme kvitteringer for dine udgifter
  • Undersøg om din forsikring dækker

 

Se filmen om bagage fra den offentlige forbrugerportal forbrug.dk

Sidst opdateret: 23. september 2016

Kunne du bruge siden?