Artikel -


Har du været ude for forsinkelse, aflysning eller oplevet forskelsbehandling ved køb af busbilletter? Find ud af hvad dine rettigheder er som buspassager på ruter inden for EU.

Prisen på din busbillet skal være den samme, uanset din nationalitet eller det sted, hvor du køber billetten.

Busselskabet er forpligtet til at informere dig om forsinkelser eller afbrydelser i busdriften, så snart oplysningerne er tilgængelige.

Regler for internationale buskørsler i EU på mindst 250 km

Hvis en rutekørsel, der er planlagt til at vare mere 3 timer bliver aflyst eller forsinket mere end 90 minutter ved afgang, så skal busselskabet tilbyde gratis måltider og forfriskninger. Under visse betingelser, skal du også tilbydes indkvartering. 

Hvis din rutekørsel enten er overbooket, og du derfor bliver nægtet at stige ombord, eller hvis busselskabet forventer en forsinkelse på mere end 2 timer, eller rutekørslen bliver aflyst, skal du straks tilbydes valget mellem:

  • Tilbagebetaling af den fulde billetpris og gratis returrejse til dit første afgangssted
  • Omlægning af rejsen til den endelige destination ved først givne lejlighed (uden omkostninger for dig)
  • Ombookning af rejsen til den endelige destination til en senere dato, hvis det passer dig bedre. Og gratis returrejse til dit første afgangssted

Læs mere: Dine rettigheder ved togrejser

Dine rettigheder til kompensation

Hvis buskørslen er forsinket, aflyst eller overbooket, så er du berettiget til kompensation på 50 % af billetprisen, når:

  • Du blev nægtet at stige på bussen, fordi din rutekørsel var overbooket
  • Din afgang var aflyst eller forsinket med mere end 2 timer i forhold til det aftalte afgangstidspunkt, og busselskabet ikke tilbød dig omlægning af rejsen eller tilbagebetaling af billetprisen

Regler for andre buskørsler i EU

De enkelte EU-lande kan vælge at undtage rent indenrigsruter og ruter, hvoraf en stor del af ruten, inklusive en holdeplads, befinder sig uden for EU.

På danske indenrigsruter gælder EU-reglerne. Det er dog de færreste busruter i Danmark, der er over 250 km lange. Når busruten er under 250 km, så er det det rejsereglerne i det enkelte busselskab, der beskriver dine rettigheder.  Hvis du bliver forsinket på en rute, fx mellem Fåborg og Svendborg, er det Fynbus, du skal kontakte for at blive orienteret om dine rettigheder.

Læs mere: Dine rettigheder, når du rejser med færge og skib

Dine rettigheder som handicappet og bevægelseshæmmet

Reglerne for handicappede og bevægelseshæmmede gælder på alle rutekørsler.

Hvis du er handicappet eller bevægelseshæmmet, så er du beskyttet mod forskelsbehandling. Det betyder, at du har samme ret til at kunne rejse uden yderligere problemer eller omkostninger.

Du bør informere busselskabet om dine behov for hjælp mindst 36 timer før afgang.

Busselskabet, billetudsteder og rejsearrangør skal informere dig om tilgængeligheden af bustjenester, adgangsbetingelser og faciliteter ombord.

Busselskabet og personale på busterminaler skal hjælpe dig med på- og udstigning ved forbindelsesstationer og ved din endelige destination. Alternativt kan de gå med til, at en person ledsager dig ombord gratis.

Hvis noget af dit hjælpemiddel bliver væk eller bliver beskadiget, som følge af busselskabets eller terminallederens håndtering, så har du ret til fuld kompensation.

Sådan kan du klage

  • Kontakt virksomheden, der har udstedt billetten – uanset om rejsen fandt sted eller ej
  • Opsummér kort din klage med relevant dokumentation, herunder datoer, bookingreferencer og oplysninger om alle personer, du har talt med
  • Husk at gemme en kopi af dine dokumenter og giv en rimelig tidsfrist til undersøgelsen af dit krav
  • Virksomheden skal sende dig et endeligt svar inden for 3 måneder

Få hjælp til din klage     

Hvis du ikke er tilfreds med svaret fra virksomheden, kan Forbruger Europa hjælpe dig med at klage. Husk at medsende kopi af relevant korrespondance.

Sekretariatet for Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er desuden et godkendt ankenævn, som du kan klage til, hvis rejseudbyderen afviser din klage, eller du ikke mener, at han tilbyder en passende kompensation for manglerne.

 

Sidst opdateret: 10. september 2015

Kunne du bruge siden?