10 gode råd om billeje

Artikel - 11. december 2014


Med lidt forberedelse kan du minimere risikoen for problemer og  uventede udgifter, når du lejer bil.

1. Vælg en udlejer, du er tryg ved

Det er en god idé at leje bilen hjemmefra, hvor du har god mulighed for at sammenligne priser og forsikringsvilkår i ro og mag. Det kan være en fordel at vælge en udlejer, som også har kontor i Danmark, da det er lettere at klage efterfølgende, hvis der skulle opstå problemer. Samtidig er det lettere at forstå lejekontrakt og forsikringsvilkår på dansk.

2. Billeje via en bookingportal

Hvis du vil leje en bil på en bookingportal, bør du være klar over, at det kan være vanskeligt at finde ud af, hvem du skal klage til, hvis der opstår problemer med din billeje.

3. Tjek pris og forsikring

Find ud af, hvad prisen dækker over. Har du fx frit antal kilometer, eller skal du betale et ekstra beløb per kilometer? vær opmærksom på, om det er tilladt at køre ind i andre lande eller regioner, end der du har lejet bilen. Husk også, at det er dit eget ansvar at sørge for, du har de nødvendige forsikringer. Undersøg, hvordan du allerede er dækket, fx gennem din rejseforsikring eller dit kreditkort, så du kun køber de forsikringer, du har behov for. 

4. Forstå kontrakten INDEN du underskriver

Sæt dig ind i biludlejerens regler og vilkår. Medbring en udskrift af din bestilling fra nettet, og sammenlign den med udleveringsblanketten, inden du underskriver. Så er du sikker på, at vilkårene er ens. Gem en kopi af alle dokumenter, du skriver under på. Underskriv aldrig en aftale på et sprog, du ikke forstår.

5. Betal med kreditkort

De fleste biludlejere kræver, at du betaler med kreditkort, så de kan reservere et beløb på kortet. Du bør derfor altid medbringe et internationalt kreditkort, fx MasterCard, Diners eller Eurocard og ikke kun et Visa/Dankort, når du lejer bil. Nogle europæiske biludlejere afviser Visa/Dankortet som et debetkort, de ikke kan reservere et depositum på. I de tilfælde kan du blive tvunget til at købe en ekstra forsikring for at få udleveret den lejebil, du har bestilt og betalt hjemmefra. Nogle udlejere kræver også, at kreditkortet er i førerens navn.

6. Kend proceduren ved uheld eller motorproblemer

Sæt dig ind i proceduren ved uheld eller motorproblemer og overhold den.  

Få afklaret, hvem du skal kontakte i tilfælde af uforudsete hændelser. Følg altid biludlejningsfirmaets instrukser og få ikke bilen repareret uden firmaets skriftlige godkendelse. Kontakt straks politi, biludlejningsfirma og forsikringsselskab, hvis du bliver involveret i et uheld og du er i tvivl om, hvordan du skal forholde dig. Noter navn og adresse på alle de involverede.

Vær desuden opmærksom på, at det kan være et krav i forsikringsbetingelserne, at der bliver optaget politirapport ved uheld, hvis forsikringen skal dække.

7. Kontroller bilen ved udlevering

Undersøg bilen for skader, når du får den udleveret sammen med en ansat i udlejningsfirmaet. Noter kilometerantal, brændstofmåler og eventuelle skader på kontrolrapport (udleveringsblanketten), ellers risikerer du at blive holdt ansvarlig. Behold en kopi af udleveringsblanketten.

Hvis du får udleveret en bil i en ringere klasse end du havde bestilt, så har du ret til et afslag i prisen. Du er ikke forpligtet til at betale ekstra, hvis du bliver opgraderet til en større bil, fordi biludlejningsfirmaet ikke har en bil hjemme i den klasse, du havde bestilt.

8. Aflever bilen i åbningstiden

Returner bilen i udlejningsfirmaets åbningstid, så du kan være med, når bilen bliver undersøgt. Undgå at aflevere bilen i sidste øjeblik. Hav god tid til at gå bilen efter sammen med en ansat fra udlejningsfirmaet og noter bilens tilstand og brændstofmåling i en kontrolrapport, som du og den ansatte skriver under. Behold en kopi af kontrolrapporten. Tag evt. nogle billeder af bilen med datoanvisning som bevis for, at den blev afleveret i god stand, hvis du bliver nødt til at aflevere bilen uden for åbningstiden.

9. Hvis biludlejeren hæver penge fra din konto

Hvis bilen fx ikke er tanket op eller skadet, når du afleverer den, vil biludlejeren dække udgifterne ved at tage noget af dit depositum. Det kan også være, at biludlejeren modtager en opkrævning efterfølgende, fordi bilen blev registreret på en betalingsvej eller -bro i din lejeperiode. Udlejningsfirmaet skal kunne dokumentere udgifter, fx må de kun kræve betaling for en skade på bilen, hvis de kan bevise, at du er ansvarlig. Hæver udlejningsfirmaet penge på din konto uden din accept, og du har betalt med betalingskort, så kontakt banken skriftligt og hør om dine muligheder for at få dine penge tilbage.

10. Klage over billeje

Du skal altid starte med at klage til den, du har indgået aftalen med. Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage. Klag til både bookingportalen og udlejningsfirmaet, hvis du er i tvivl om, hvem der er ansvarlig. I nogle tilfælde kan bookingportalen også stilles til ansvar. Hvis du mener, at biludlejeren uberettiget har hævet penge på din konto, skal du gøre indsigelse over for din bank. Hvis det ikke er muligt at finde en løsning med biludlejningsfirmaet kan Forbruger Europa hjælpe med din klagesag.

Læs mere:

Sidst opdateret: 24. oktober 2017

Kunne du bruge siden?