Skip navigation

Diskrimination ved køb på nettet

Artikel -

Med geoblokeringsforordningen, som trådte i kraft den 3. december 2018, må netbutikker ikke nægte at sælge til EU-borgere på baggrund af deres nationalitet eller bopæl. Læs her mere om, hvad EU-reglerne mod diskrimination ved køb på nettet betyder for dig.

En netbutik må ikke

  • Blokere din adgang til deres webshop
  • Omdirigere dig automatisk til en dansk version af deres side uden din tilladelse
  • Nægte dig adgang til at købe deres varer

Reglerne gælder for køb af varer og de fleste ydelser.

Hvad er mine rettigheder, hvis jeg vil købe en vare i et andet EU-land?

Du har ret til at købe netbutikkens varer på den samme side, som en lokal. Det betyder fx, at du i en tysk netbutik har krav på at købe varen til samme pris og vilkår som en tysk forbruger.

Netbutikken er dog ikke forpligtet til at stå for levering til Danmark. Du skal derfor selv stå for hjemtransporten, hvis de ikke leverer til Danmark.

I så fald kan du vælge at få leveret varen til et sted, netbutikken leverer til, hvorefter du selv skal stå for fragten herfra. Eller du kan vælge selv at stå for fragten direkte fra netbutikken eller deres varelager, hvis det er en mulighed. Det kan du fx gøre ved at lave en aftale med et transportfirma om afhentning.  

Hvad er mine rettigheder, hvis jeg vil købe en ydelse i et andet EU-land?

Reglerne gælder også de fleste tjenesteydelser.

Det kan fx være leje af et hotelværelse eller en bil, billetter til kulturelle oplevelser eller køb af digitale lagringstjenester såsom cloud-tjenester. Du vil derfor som udgangspunkt have ret til at få ydelsen til samme pris som andre EU-borgere.

Reglerne gælder dog som udgangspunkt ikke tjenesteydelser, som giver adgang til ophavsretligt beskyttet indhold samt salg af ophavsretligt beskyttede værker i ikke-fysisk form. Det kan fx være musikstreaming, e-bøger, onlinespil og software. Derudover er finansielle og audiovisuelle ydelser, transport, sundhedspleje og sociale ydelser heller ikke omfattet. 

Hvad skal jeg være særligt opmærksom på?

Du skal være opmærksom på, at du ikke kan kræve kundeservice på fx dansk eller engelsk, hvis du vælger at benytte en side på et andet EU-sprog. Der er heller ikke noget krav om, at netbutikken tilbyder eftersalgsservice, hvis denne service er begrænset til andre lande.

Vælger du at handle som en lokal i et andet EU-land, vil det som udgangspunkt være reglerne i dette land, der gælder, men mange af disse forbrugerregler er de samme i alle EU-lande. Derfor kan du stadig gøre brug af bl.a. 14 dages fortrydelsesret og ret til gratis afhjælpning, hvis varen er mangelfuld.

Gode tips til at undgå problemer

Hvis du vælger at handle i en netbutik, der ligger i et andet EU-land, er det en god idé at: 

  • Være sikker på, at du har forstået vilkårene for dit køb, inden du køber varen
  • Tjekke, om varens specifikationer passer til danske forhold fx ved køb af elektroniske produkter og hvidevarer)
  • Finde ud af, hvad transportøren er ansvarlig for, hvis du selv arrangerer fragten

Hvad gør jeg, hvis en sælger diskriminerer mod mig?

Diskriminerer sælger på grund af din nationalitet eller bopæl, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med sælger. Kontakt os gerne forinden på chat eller hotline, hvis du vil høre, om du har et krav mod sælger.

Du kan læse meget mere om reglerne på Europa-Kommissionens ”Ofte stillede spørgsmål” (PDF)

Oprettet: 01. marts 2019

Kunne du bruge siden?