Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Tilbagebetaling fra forhandlere i EU

Hvis du har penge til gode hos en forhandler i et andet EU-land, skal du være opmærksom på, at EU-landene har forskellige banksystemer. Læs om, hvad du skal gøre, her.

I Danmark er det almindelig praksis at man angiver sit konto- og registreringsnummer, kortnummer eller sågar mobilbetaling, hvis man har ret til at få penge tilbage. Det kan man som udgangspunkt ikke, hvis det er en udenlandsk forhandler.

En udenlandsk virksomhed kan dog oftest ikke bruge disse oplysninger til noget, da de ikke kan indtaste den slags oplysninger i deres betalingssystem. Hvis de prøver, får de en fejlmeddelelse og pengene når aldrig frem.

Hos Forbruger Europa oplever vi at få henvendelser fra forbrugere, som er utilfredse med at virksomhederne ikke betaler dem penge tilbage, som de er blevet lovet, imens virksomhederne står uforstående tilbage, med en forklaring om at de skam har prøvet.

Det er naturligvis ærgerligt, både for forbruger og virksomhed at denne misforståelse opstår.

Hvad skal jeg oplyse?

Som regel skal virksomheden bruge:

  • Navnet på din bank
  • Kontohavers fulde navn
  • IBAN-nummeret og BIC-nummeret.

Vi anbefaler, at du ikke oplyser dit konto- og registreringsnummer eller andre numre, som kan forvirre mere end de gavner. Oplys derimod kun IBAN og BIC.

Hvad er IBAN og BIC?

IBAN står for International Banking Account Number. Det er den internationale måde at skrive et kontonummer på. IBAN-nummeret er på 18 cifre og starter i Danmark altid med DK.

BIC står for Bank Identifier Code. BIC-kodens længde er på 8 eller 11 tegn. De første 6 tegn altid er bogstaver, mens resten både kan være bogstaver og/eller tal. Koden kaldes også visse steder SWIFT, der er den tidligere betegnelse.

Hvor finder jeg IBAN og BIC?

Du kan f.eks. finde dit IBAN-nummer og BIC-nummer i din netbank, på et kontoudtog eller kontakte banken og bede dem oplyse det eller udlevere det til dig.

Få hjælp til din klage

Du kan få gratis hjælp til din klage hos Forbruger Europa, hvis sælgeren ikke vil refundere beløbet. 

Nethandel EU

KUNNE DU BRUGE SIDEN?