Skip navigation

Hver dag fra 10-12 kan du få gratis hjælp af vores jurister på chat eller hotline. Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Du kan altid sende en mail til info@forbrugereuropa.dk

Køb af varer og ydelser

Gå til Tilbagebetaling fra forhandlere i EU

23. august 2018

Hvis du har penge til gode hos en forhandler i et andet EU-land, skal du være opmærksom på, at EU-landene har forskellige banksystemer. Læs om, hvad du skal gøre, her.

Gå til Sådan betaler du sikkert på nettet

11. december 2014

Når du handler på nettet, så bør du sørge for at vælge den sikreste betalingsmåde. Det betyder, at du i nogle tilfælde få tilbageført dine penge, hvis sælgeren ikke lever op til sine forpligtelser, går konkurs eller du fortryder købet til tiden.  Du skal også være opmærksom på, at dine personlige oplysninger beskyttes og ikke bliver misbrugt.

Gå til Regler for køb af kopivarer

18. september 2015

Hvornår er det ulovligt at købe kopivarer? Læs mere om reglerne for kopivarer, og hvad du bør være opmærksom på, hvis du overvejer at købe en kopivare til privat brug på en rejse eller på nettet.

Gå til Risiko ved køb af kopivarer

10. september 2015

Der er gode grunde til at undgå kopivarer. Kopivarer er ofte af dårlig kvalitet, og de kan være farlige for din sundhed og sikkerhed. Derudover sammenkobles handlen med kopivarer ofte med organiseret kriminalitet.

Gå til Sådan undgår du at købe kopivarer

10. september 2015

Det kan være svært at adskille kopivarer fra originalvarer. Hvis du er usikker på, om en vare er en kopi, så kan du søge oplysninger på originalproducentens hjemmeside. Dertil er pris og kvalitet altid gode indikatorer på, om en vare er ægte.

Gå til Fortrydelsesret ved køb på nettet

11. december 2014

Når du handler på nettet, kan du fortryde købet. Regler om fortrydelsesret er forskellige for køb af en vare og køb en tjeneste. Bliv klogere vilkårene for fortrydelse.

Gå til Varen er forsinket eller skadet ved levering

11. december 2014

Kend dine rettigheder, hvis sælgeren ikke leverer din vare inden for leveringsfristen. Og bliv klogere på, hvem der har ansvaret for en vare, hvis den bliver forsinket eller skadet under levering.

Gå til Dine rettigheder på online markedspladser

10. september 2015

Det er populært at handle online på markedspladser som Amazon, QXL og eBay. Men hvem skal du kontakte, hvis du ikke modtager varen, eller den ikke virker? Har du egentlig fortrydelsesret? Og hvilke forpligtelser har markedspladsen i handlen?

Gå til Reklamationsret ved fejl og mangler

11. december 2014

Har du købt en vare, der efterfølgende viser sig at være fejl ved, så har du forskellige rettigheder ved reklamation.

Gå til Sådan undgår du svindelhjemmesider

11. december 2014

Nogle hjemmesider er oprettet med det formål at snyde forbrugere. Her kan du læse om, hvad du bør tjekke, før du handler på en hjemmeside, og hvad du gør, hvis du har handlet på en svindelhjemmeside.

Gå til Undgå skjulte abonnementer

11. december 2014

På nettet findes mange gode tilbud om gratis prøvepakker eller billetter, gavekort eller store rabatter. Du risikerer dog at blive bundet til et abonnement uden du er klar over det. Læs her om dine rettigheder, hvis du bestiller en prøvepakke eller modtager en regning for et abonnement, du ikke har bestilt.

Gå til Afgifter ved grænsehandel

11. december 2014

Når du køber billigt ind i vores nabolande via nettet, skal du betale punktafgifter på en række varer. Du skal ikke betale punktafgifter for kør-selv grænsehandel, men her gælder andre regler, du bør kende. 

Gå til Garantier

11. december 2014

Bliv klogere på, hvad en garanti er, og hvordan du kan udnytte garantien, som er givet af sælger eller producent.

Gå til Diskrimination ved køb på nettet

01. marts 2019

Med geoblokeringsforordningen, som trådte i kraft den 3. december 2018, må netbutikker ikke nægte at sælge til EU-borgere på baggrund af deres nationalitet eller bopæl. Læs her mere om, hvad EU-reglerne mod diskrimination ved køb på nettet betyder for dig.

Gå til Nethandel i udlandet

26. april 2018

Du har en række rettigheder, når du handler på nettet i EU. Bliv klogere på, hvad EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse betyder for dig, hvis du køber en vare eller tjeneste.