Skip navigation

Hver dag fra 10-12 kan du få gratis hjælp af vores jurister på chat eller hotline. Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Du kan altid sende en mail til info@forbrugereuropa.dk

Hvad vi kan hjælpe med – og hvordan

Vi kan hjælpe dig, hvis der er opstået problemer mellem dig og en sælger i et andet EU-land, Norge eller Island. Forbruger Europas hjælp er gratis.

Vil flyselskabet ikke udbetale dig kompensation for en forsinkelse eller aflysning?

Var biludlejeren urimelig?

Vil netbutikken ikke respektere din fortrydelsesret – eller var varen i stykker, da du fik den?

Det kan handle om alt fra online shopping eller hotelbooking til urimelige abonnementer.

Hos Forbruger Europa har vi jurister ansat til at hjælpe dig, hvis du har en klagesag mod en sælger i et andet EU-land, Norge eller Island. Det er et krav, at du først selv skal have reklameret skriftligt til sælger og vi har brug for dokumentation af din klage til sælgeren. Vores hjælp er gratis.

Infografik om vores sagsbehandlingen

I denne infografik kan du se forløbet, når du har oprettet en klage hos os. 

Infografik om klagesagsbehandlingen i Forbruger Europa.

Hvad gør vi med din sag?

Vurderer vi, at du har et krav, sender vi din sag til vores søsterkontor i det land, hvor sælger har hjemme. Vi har kontorer i alle EU-lande samt Norge og Island.

Vores søsterkontor tager kontakt til sælger. Vores kollegaer kan ikke træffe en afgørelse i sagen (ligesom f.eks. en domstol). Det er derfor en forudsætning, at sælgeren vil indgå i en dialog med vores søsterkontor.

Vi gør vores bedste for at finde en forligsmæssig løsning med sælger. Lykkes det ikke at finde en løsning på sagen, vil vi informere dig om, hvor du kan gå videre med din klage.

Gratis at oprette en sag

Det er helt gratis at oprette en klage hos Forbruger Europa.

Netværket er medfinansieret af Europa-Kommissionen. I Danmark er vi en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Vi er et gratis tilbud til forbrugere i EU, Norge og Island, som handler over grænserne, med det formål at understøtte det indre marked.

Hvor lang tid tager det?

Det varierer meget, men den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er 3-4 måneder.

Vi gør alt, hvad vi kan for at behandle sagerne så hurtigt som muligt. Der kan være grunde til, at nogle sager tager længere tid end andre. Fx kan der mangle dokumentation i de indsendte klager, som først skal skaffes, eller det kan være vanskeligt at få sælger i tale.

Har du andre spørgsmål?

Har du spørgsmål om dine rettigheder, eller er du i tvivl, om du skal oprette en klagesag, kan du kontakte os på:

Hvis du mener, at du har et krav, skal du oprette din klage.

Hvis du ikke har et EU login i forvejen, skal du oprette sådan et, for at kunne tilgå din sag efterfølgende. Følg denne guide til at oprette EU login

Klager over sælgere uden for EU

Forbruger Europa kan ikke hjælpe, når sælger hverken hører hjemme i EU, Norge eller Island.

Derimod har du mulighed for at indberette klager over e-handel med sælgere uden for Europa på portalen Econsumer.gov.

Privatlivspolitik og behandling af dine data

Når du kontakter Forbruger Europa for at få hjælp til besvarelse af spørgsmål eller behandling af klagesager, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

Nethandel EU

Kunne du bruge siden?