Skip navigation

Hvad er en timeshareaftale?

Spørgsmål / Svar

18. juni 2013

En timeshareaftale giver dig brugsret til fast ejendom i en eller flere aftalte perioder.

De fleste timeshareaftaler bliver indgået på charterdestinationer i Spanien, Italien, Grækenland og Portugal.

En timeshareaftale kan løbe i mange år. Løber aftalen i mindst et år, er du som forbruger beskyttet af reglerne i timesharedirektivet, der giver dig 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesretten løber som udgangspunkt fra den dag, du indgik aftalen. Der kan gælde en længere frist, hvis sælgeren ikke skriftligt har givet dig informationer om fortrydelsesretten.

I Forbruger Europa har vi set eksempler på, at sælgerne bag timeshareaftaler benytter sig af manipulerende salgsmetoder, typisk ved at tilbyde danskere skrabelodder med attraktive gevinster fx en iPad, der først udleveres, når danskeren har deltaget i en salgspræsentation af timeshareaftalen.

Tjekliste

• Forlad salgspræsentationen, hvis du ikke er interesseret
  • Overvej om du virkelig vil være bundet til at holde ferie samme sted
  • Tjek sælgerens omdømme på nettet
  • Få alle mundtlige aftaler indskrevet i kontrakten
  • Vær sikker på, at din lovbestemte fortrydelsesret står i kontrakten
  • Underskriv ikke før du har læst kontrakten igennem og forstår alt
  • Betal ikke under salgspræsentationen. Vent med at betale indtil fortrydelsesfristen er udløbet
  • Fortryd skriftligt inden for 14 dage efter, du har underskrevet kontrakten
  • Blev du ikke oplyst skriftligt om din fortrydelsesfrist, så forlænges den
  • Brug kun betalingskort og aldrig kontanter eller bankoverførsel
Sidst opdateret: 18. juni 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Jess Hassing Christensen d. 30. april 2019 kl. 13:33

Min nu fraskilte Hustru og jeg købte Den 17 /10-1990 en Timeshare af virksomheden: Club Vaugrenier, hjemmehørende i Frichsparken, Søren Frichsvej 40 A 1. th DK 8230 Åbyhøj. Pris for 2 sommeruger og een vinteruge ialt Kr: 150.000. Nu Ca. 30 år senere og efter mange gode ferier med vores 2 Døtre og os selv, vil vi gerne afhænde det. Dels er den årlige betaling steget kraftig og vi er nu Pensionister, så betalingen er voldsom i forhold til vores indtægter.Iflg papirerne har vi BRUGSRETTEN indtil ÅR 2083. Jeg synes, idag at det er en voldsom lang periode Ca 90 år, der jo strækker sig over et par generationer, så her er mit spørgsmål: Hvordan kommer jeg "helskindet" ud af denne aftale. Jeg har alle papirer, incl ATTESTATION FRA NOTAREN I NICE. Ønsker De dokumenter fra mig til belysning af sagen, fremsender jeg gerne kopier af alt. Med venlig hilsen Jess Hassing Christensen

Svar

af Kristina d. 02. maj 2019 kl. 11:38

Opsigelsesvilkår for timeshareaftale indgået i 1990

Det er desværre ikke helt simpelt at svare på jeres spørgsmål. I skal først og fremmest se, hvad der står om opsigelse i jeres aftale. Hvis der ikke står andet, end at den er uopsigelig indtil år 2083, så skal man se på, hvad lovgivningen siger om spørgsmålet. Her spiller det en rolle, om aftalen er indgået efter dansk ret eller fransk ret. Hvis aftalen er indgået på dansk, vil det typisk være dansk ret, der finder anvendelse. Efter dansk ret er så lang en periode med uopsigelighed typisk et urimeligt vilkår, som kan tilsidesættes, og I vil derfor kunne komme ud af aftalen med et rimeligt opsigelsesvarsel.

• Kontakt timeshare virksomheden på skrift og sig, at I ønsker at opsige aftalen
  • Hvis I ikke får løst sagen tilfredsstillende, kan I oprette en klage hos Forbruger Europa. Umiddelbart ser virksomheden ikke ud til at eksistere i Danmark længere, men kun i Frankrig

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jette d. 13. november 2015 kl. 08:31

hejsa, mine forældre har haft en timeshare i mange år. Og uden held forsøgt at sælge den. Nu vil de bare gerne annulere den så de ikke fortsat skal betale det årlige fee. Ved I om det er muligt?

Svar

af Peter d. 13. november 2015 kl. 13:29

Opsigelsesvilkår findes i kontrakten

Din forældres mulighed for at opsige timeshare-aftalen afhænger af aftalebetingelserne, som de modtog i forbindelse med indgåelsen af aftalen.

• Vilkår som uopsigelighed eller ekstraordinært lange bindingsperioder kan være urimelige kontraktvilkår, og dermed være ugyldige.
  • Dine forældre bør først kontakte timeshare-udbyderen og meddele, at de ønsker at opsige aftalen.
  • Hvis timeshare-udbyderen ikke imødekommer dine forældres anmodning, kan de oprette en klage hos Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvad er en timeshareaftale?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?