Skal jeg betale for en vare, som jeg ikke har bestilt?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du skal ikke betale for varer, som du ikke har bestilt. Informer afsenderen, at du ved en fejl har modtaget pakken, og at den kan afhentes på din bopæl.

Modtager du en pakke, som du ikke har bestilt, skal du hurtigst muligt meddele sælgeren, at du ved en fejl har modtaget den pågældende vare, og at den kan afhentes på din bopæl. Det er en god ide at kontakte sælgeren skriftligt, så du senere kan bevise, at du har klaget. Hvis afsenderen fastholder, at du har bestilt den, må han dokumentere det.

Læs mere om uønskede varer og skjulte abonnementer

Tjekliste

  • Send en mail til afsenderen og informer, at du har modtaget en pakke, du ikke har bestilt. Hvis sælgeren kun har en kontaktformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din henvendelse
  • Send ikke bare pakken retur. Bed afsenderen om at afhente pakken på din bopæl
  • Hvis afsenderen fastholder, at du selv har bestilt pakken, så skal du forlange dokumentation
  • Hvis du ikke har bestilt pakken, og afsenderen ikke vil afhente pakken, så må du gøre med den, hvad du vil
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Mette Breinholdt d. 22. september 2017 kl. 11:46

Jeg fik en pakke, jeg ikke havde bestilt. Jeg kan ikke dokumentere, at jeg kontaktede sælger, for jeg havde kun et telefonnummer. Er jeg nu forpligtiget til at betale for pakken?

Svar

af Kristina d. 22. september 2017 kl. 00:00

64 %

Sælger skal bevise, at I har indgået en aftale

Det er sælgers bevisebyrde, at I har indgået en aftale om bestilling af pakken. Du bliver ikke forpligtet af, at sælger gemmer sig godt.

  • Undersøg på google, om du kan finde frem til sælger
  • Send et anbefalet brev til afsenderadressen og gem en kopi af brevet
  • Hvis sælger virker til at høre til i et andet EU-land, Island eller Norge, kan du oprette en klage ved Forbruger Europa

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Line Grønbæk d. 04. september 2017 kl. 17:31

Jeg havde bestilt en pakke, men pga de blev ved at udskyde leveringsdatoen afbestilte jeg den og fik en mail om at det var godkendt. Nu er den kommet alligevel, hvad skal jeg gøre? Det er vel deres fejl?

Svar

af Kristina d. 05. september 2017 kl. 00:00

0 %

Pakke leveret på trods af afbestilling

Du skal skrive til sælger og gøre opmærksom på, at de ved en fejl alligevel har sendt pakken til dig.

  • Bed sælger om at sende et returlabel
  • Du skal ikke betale for tilbageforsendelsen
  • Du har omsorgspligt for pakken, så du skal opbevare den forsvarligt og samarbejde om returforsendelsen

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Leo Schlattner d. 10. maj 2017 kl. 11:48

Modtaget en pakke, jeg ikke har bestilt. Har skriftligt informeret afsender (sælger) om fejlleveringen og at den kan afhentes på min bopæl. Spørgsmål: Hvor lang tidsfrist har sælger til at afhente pakken på min bopæl, inden jeg må gøre med den, hvad jeg vil?

Svar

af Kristina d. 11. maj 2017 kl. 13:33

70 %
Hvor længe skal du opbevare sælgers pakke?
Der er ingen fast tidshorisont i lovgivningen. Det er derfor vigtigt, at du sikrer dig, at sælger/afsender har haft en rimelig mulighed for at få pakken tilbage. Efter du har skrevet til sælger første gang, skal du som minimum have gjort følgende, før du kan tillade dig at smide pakken ud:
  • Tjek at du har skrevet til den rigtige e-mail eller postadresse.
  • Hvis sælger ikke svarer, så send en rykker og angiv en frist. Advar om, at du smider pakken ud efter fristens udløb.
  • Hvis sælger svarer, og I ikke kan blive enige, så forlang dokumentation.
  • Giv herefter gerne en ny frist til sælger for at afhente pakken og advar om, at du smider den ud efter fristens udløb.
Hvis du opretter en klage, fx her ved Forbruger Europa, så gem pakken under sagens forløb.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Skal jeg betale for en vare, som jeg ikke har bestilt?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?