Skip navigation

Må firmaet sende mig til inkasso, når jeg ikke har bestilt varen?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Meddel straks afsenderen, at du ikke vil betale, hvis du modtager regninger for varer, du ikke har bestilt. Modtager du et inkassobrev, skal du meddele afsenderen, at du er uenig i kravet.

En sælger må ikke sende et krav imod dig til inkasso, medmindre sælgeren kan dokumentere, at du skylder pengene. Forudsat, at du ikke har bestilt noget hos sælgeren, vil det være svært for ham at bevise. Modtager du et inkassobrev, hvor det fremgår, at du har bestilt varer, som du ikke har betalt, skal du straks kontakte inkassobureauet eller advokaten skrifteligt om dette, så du senere kan dokumentere, at du har påpeget fejlen. Du risikerer at blive forpligtet til at betale for varerne, hvis du er passiv og ikke reagerer på inkassobrevet. Husk altid at gemme en kopi af din indsigelse.

Oplys inkassobureauet eller advokaten, hvorfor du mener, du ikke skal betale. Hvis du tidligere har klaget til sælgeren, kan du sende kopi af din indsigelse. Bed inkassobureauet om at vise dokumentation for deres krav og afvis at betale, medmindre kravet bliver dokumentet.

Tjekliste

  • Klag straks til sælgeren og forlang dokumentation for kravet. Gem altid kopi af din klage 
  • Klag straks til inkassobureauet, hvis du modtager et inkassobrev. Gem altid kopi af din klage
  • Betal ikke, medmindre du får dokumentation for kravet

 

Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af jens lund jensen d. 10. maj 2016 kl. 19:03

jeg har modtaget flere pakker fra et firma der hedder provea CH uden afsender adresse, nu har de sendt en regning videre til inkasso det er vist pakker med undertøj,men jeg har aldrig bestilt dette,jeg har sendt en e-mail til inkassofirmaet at jeg aldrig har bestilt noget

Svar

af Bettina d. 11. maj 2016 kl. 11:48

100 %

Afvis inkassofirma uden beviser

Du er ikke forpligtet til at betale for varer, som du ikke har bestilt.

  • Når man modtager en pakke, som man ikke har bestilt, skal man forsøge at få kontakt til sælgeren og informere om det.
  • Hvis man efterfølgende modtager en inkassoskrivelse, er det vigtigt at kontakte inkassofirmaet og informere dem om, at man er uenig i kravet.
  • Det er sælgeren, der skal bevise, at varerne er blevet bestilt. Hvis du ikke har bestilt varerne, kan sælgeren ikke bevise det, og du er ikke forpligtet til at betale for varerne.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Andreas Rasmussen d. 30. november 2015 kl. 01:54

Jeg har modtaget en prøvepakke fra firmaet, Corlux International SA. Jeg modtog varen mandag d.23-11-2015. Jeg er 100 % sikker på ikke at have bestilt varen. Firmaet har dog ikke oplyst nogen mailadresse, hvilket gør det vanskeligt at kontakte firmaet og kunne dokumentere at jeg har gjort indsigelse mod aftalen. hvad gør jeg?

Svar

af Christel d. 30. november 2015 kl. 11:59

100 %
Uanmodet pakke uden afsender

Er det ikke muligt at finde en postadresse eller e-mail til afsenderen, hvor du kan gøre afsenderen opmærksom på fejlen, så har du ikke forpligtelse til gøre yderligere.

  • Man bør altid forsøge at kontakte afsenderen.
  • Fremgår der ikke kontaktoplysninger let tilgængeligt, skal du ikke gøre yderligere.
  • Du kan frit beholde pakken, medmindre det er en klar forsendelsesfejl og du har forsøgt at kontakte afsenderen.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Må firmaet sende mig til inkasso, når jeg ikke har bestilt varen?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?