Hvordan kommer vi hjem, hvis rejsebureauet går konkurs under rejsen?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Rejsebureauer i EU-lande er forpligtede til at stille garanti i tilfælde af konkurs og insolvens, så kunder kan blive transporteret hjem.

Rejsebureauer i EU/EØS-lande er forpligtede til at stille garanti i tilfælde af konkurs og insolvens. Det er op til hvert land selv at fastsætte reglerne for ordningen, og de kan være meget forskellige fra land til land. Derfor er det god idé inden købet at spørge rejsebureauet om dækningsreglerne, der gælder for netop din rejse.

Hvis rejsebureauet hører hjemme uden for EU/EØS-området, kan du ikke være sikker på, at der findes en rejsegarantiordning. Du kan derfor risikere, at du selv må arrangere og betale hjemrejsen, hvis rejsebureauet går konkurs under din rejse.

Læs mere om dine rettigheder ved konkurs

Tjekliste

  • Vælg et rejsebureau, der er etableret i et EU/EØS-land, hvis du vil være sikret hjemtransport ved konkurs
  • Sørg for at du ved køb af rejsen modtager information om, hvordan du skal forholde dig, hvis rejsebureauet går konkurs
  • Læs mere om den danske rejsegarantifond

 

Sidst opdateret: 26. marts 2013

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvordan kommer vi hjem, hvis rejsebureauet går konkurs under rejsen?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?