Skip navigation

Vi har bestilt en rejse med afgang om 14 dage, men rejsebureauet er gået konkurs. Hvad har vi ret til?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Rejsebureauer i EU-lande er forpligtede til at stille garanti i tilfælde af konkurs, så kunder kan få refunderet rejsens pris.

Du er sikret at få rejsens pris tilbagebetalt, hvis du har bestilt en rejse gennem et rejsebureau i et EU/EØS-land.

Rejsebureauer i EU/EØS-lande er forpligtede til at stille en garanti i tilfælde af konkurs.

Det er op til det enkelte land at fastsætte reglerne for ordningen, og de kan være forskellige fra land til land. Derfor er det god idé inden købet at spørge rejsebureauet om dækningsreglerne, der gælder for netop din rejse.

Hvis rejsebureauet hører hjemme uden for EU/EØS-området, kan du ikke være sikker på, at der findes en rejsegarantiordning. Du kan derfor komme ud for, at dine penge er tabt, hvis rejsebureauet går konkurs.

Læs mere om dine rettigheder ved konkurs  

Tjekliste

  • Vælg en rejsebureau, der er etableret i et EU/EØS-land, hvis du vil være sikret ved konkurs
  • Sørg for at du ved køb af rejsen modtager information om, hvordan du skal forholde dig, hvis rejsebureau går konkurs
  • Læs mere om den danske rejsegarantifond 
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Vi har bestilt en rejse med afgang om 14 dage, men rejsebureauet er gået konkurs. Hvad har vi ret til?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?