Skip navigation

Skal vi klage til flyselskab eller rejsebureau, hvis flytiderne bliver ændret?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

I skal altid klage til sælgeren af rejsen, også selvom det ikke er sælgeren, som har ændret flytiderne.

Du skal altid klage direkte til den, som har sendt dig ordrebekræftelsen. Også selvom det er flyselskabet, som ændrer i tiderne. Det er som udgangspunkt sælgeren, du har indgået aftalen med.

Det er en god idé at klage skriftligt, hvis du senere skal dokumentere, at du har klaget. 

Jeg har sammensat rejsen på nettet selv. Er bookingsiden så sælgeren? 

Hvis du selv har sammensat rejsen på nettet, er det ikke sikkert, at bookingsiden har et ansvar. Det kommer an på, om de har taget et såkaldt "formidlingsforbehold". 

Formidlingsforbeholdet betyder, at siden blot er formidler af en vare, og ikke en sælger. Derved har de ikke har samme ansvar.

I så fald skal du kontakte flyselskabet. 

Hvor kan man se, om bookingsiden blot er en formidler? 

Du kan se, om de tager et formidlingsforbehold, i deres "Generelle vilkår og betingelser". 

Hvis det er en dansk bookingside, skal det fremgå tydeligt undervejs i købsprocessen, at de blot er formidlere, men reglerne er ikke ens i alle EU-lande. Der er andre EU-lande, som ikke har så skrappe krav til bookingsiderne, hvor det er tilstrækkeligt at oplysningen fremgår af de vilkår og betingelser, man skal acceptere før man kan gennemføre købet. 

Tjekliste

  • Klag straks til sælgeren af rejsen, hvis der er ændringer i rejsen, uanset om det er rejsebureau eller flyselskab
  • Klag skriftligt og husk at have din klage gemt et sted, så du kan bruge den som dokumentation
  • Har du problemer med din pakkerejse, kan du klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med rejsebureauet
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Anni Manly Johnsen d. 22. marts 2020 kl. 10:22

Hej,vi har gennem Ticket.dk Købt billetter til Bangkok og retur til Kastrup med Thaiairways,har fået tilsendt billetter med afgang d.23-9-20 og hjemkomst den 21-10-20 som vi har booket men pludselig får vi en mail om at vi skal ud og hjem et døgn senere,kan man det ?vi har jo booket hotel til de første datoer.

Svar

af Claudia d. 24. marts 2020 kl. 17:47

85 %

Jeres rettigheder vil i høj grad afhænge af de vilkår og betingelser, som I accepterede, da I bestilte rejsen. Normalt kan man hæve købet af flybilletterne, hvis der er tale om en væsentlig ændring. Når man vurderer, om en ændring er væsentlig, ser man bl.a. på den samlede rejsetid og rejsens længde. Jo længere en rejse, desto større ændringer må man tåle. Umiddelbart vil ændringen på et døgn på en rejse, der varer en måned, nok ikke være en væsentlig mangel. I vil derimod nok være berettiget til erstatning for købet af jeres hotelværelse, da det umiddelbart vil være påregneligt, at I har booket et hotel, som I mister ved at acceptere at flyve et døgn senere.

Kontakt først Thai Airways med jeres krav. Hvis sagen ikke løses med dem, kan I oprette en klagesag hos Center for Klageløsning, da Thai Airways er registret i Danmark.

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Thomas Blaabjerg d. 11. marts 2020 kl. 20:17

Hos FlySmarter har vi købt en rundrejse med Air Canada med afgang fra København til San Fransisco over Toronto den 3/7 '20 og retur fra Minneapolis til København over Toronto den 2/8 '20. Air Canada har nu ombooket os fra et passende afgangstidspunkt kl. 16:30 til et andet flynummer med afgang allerede kl. 10:50 hvilket passer os dårligt da vi skal køre et par timer til lufthavnen. Vurderer I at der er mulighed for at få pengene tilbage for at kunne købe en billet med et hjemrejsetidspunkt der passer os bedre? vh Thomas Blaabjerg

Svar

af Christel d. 12. marts 2020 kl. 11:22

75 %

Det vil afhænge af de vilkår og betingelser som I accepterede, da I bestilte billetterne. Generelt set så kan man hæve aftalen og få pengene tilbage, hvis der er tale om en væsentlig ændring. Når man vurderer, om en ændring er væsentlig afhænger det af tidspunktet på dagen, antal timer som rejsen ændres og hvor lang rejsen er. I jeres tilfælde vurderer jeg, at ændringen ikke er så væsentlig så I kan hæve købet. I kan kontakte sælgeren og høre, hvilke andre muligheder, som det kan være. Evt. mod et gebyr.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Pernille Storr d. 19. februar 2020 kl. 07:54

Jeg har booket en rejse med Cathay Pacific Kbh - Sydney via HongKong på nettet direkte hos Cathay Pacific. Nu har de ændret flyvetiden til kl. 07.00 istf 12.45. d. 4. marts 2020. Nu kan vi ikke nå flyveren. Vi lander også aftenen før end vi skulle. Så der er mere end 5 timer i afrejse før. hvis vi havde kunne nå det skulle vi også bruge en hotelovernatning mere. Kan vi aflyse rejsen og få pengene retur? mvh Pernille

Svar

af Christel d. 19. februar 2020 kl. 08:56

80 %

Jeres rettigheder vil i høj grad afhænge af de vilkår og betingelser, som I accepterede, da I bestilte rejsen. Normalt kan man aflyse (hæve købet), hvis der er tale om en væsentlig ændring. Når man vurderer om en ændring er væsentlig ser man bl.a. på den samlede rejsetid, rejsens længde og tidspunktet på dagen. Jo længere en rejse, desto større ændringer må man tåle. Umiddelbart er afrejsetidspunktet ikke ændret så meget, så I kan kræve pengene tilbage. Især ikke fordi afrejsen fortsat sker morgen/formiddag, men det bør fremgå af betingelserne, hvor meget I må tåle. Jeg kan ikke se, hvor stor ændringen er på vej hjem.

Forbruger Europa kan dog ikke hjælpe jer med en klage over Cathay Pacific Airways, da vi kun kan behandle klager over virksomheder fra et andet EU-land, Norge, Island eller UK. Center for Klageløsning / Forbrugerklagenævnet kan heller ikke behandle jeres sag, da flyselskabet ikke er etableret i Danmark. I vil derfor formentlig skulle til domstolene, hvis I ikke kan finde en løsning med flyselskabet selv. Jeg er dog ikke klar over, om der er nogen forbrugerorganisationer i Hongkong, som vil kunne hjælpe jer. 

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Skal vi klage til flyselskab eller rejsebureau, hvis flytiderne bliver ændret?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?