Skal vi klage til flyselskab eller rejsebureau, hvis flytiderne bliver ændret?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

I skal altid klage til sælgeren af rejsen, også selvom det ikke er sælgeren, som har ændret flytiderne.

Du skal altid klage direkte til den, som har sendt dig ordrebekræftelsen, også selvom det er flyselskabet, som ændrer i tiderne. Det er som udgangspunkt sælgeren, du har indgået aftalen med. Det er en god idé at klage skriftligt, hvis du senere skal dokumentere, at du har klaget.

Tjekliste

  • Klag straks til sælgeren af rejsen, hvis der er ændringer i rejsen, uanset om det er rejsebureau eller flyselskab
  • Har du problemer med din pakkerejse, kan du klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med rejsebureauet

 

Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Mick Andersen d. 28. november 2018 kl. 21:26

Hej. Har lige været på en uges charterferie. Da vi skulle flyve hjem var det tåget, så vi ikke kunne flyve og måtte derfor overnatte en ekstra nat på destinationen. Rejseselskabet betalte for hotelovernatning, måltider (10 euro for frokost), morgen- og aftensmad på hotellet og transport til og fra lufthavnen. Vi kunne flyve den efterfølgende dag, efter at have tilbragt en ekstra dag/nat på destinationen. Har vi krav på kompensation? Jeg tænker bl.a. på tabt arbejdsfortjeneste, da det var en hverdag vi ikke kunne komme hjem.

Svar

af Anette d. 29. november 2018 kl. 10:57

85 %

Tabt arbejdsfortjeneste skal dokumenteres af arbejdsgiveren

Hvis en flyafgang bliver forsinket eller aflyst på grund af vejrforholdene, vil der være tale om udefrakommende forhold, som ikke kan bebrejdes det enkelte flyselskab. I vil derfor efter al sandsynlighed ikke have krav på udbetaling af standardkompensation efter EU-forordningen om flypassagerers rettigheder.

  • Hvorvidt I har krav på dækning af tabt arbejdsfortjeneste, vil afhænge af om I reelt er blevet trukket i løn.
  • Løntab kan dokumenteres overfor rejseselskabet ved fremsendelse af erklæring fra arbejdsgiveren og lønseddel, hvoraf det pågældende løntræk fremgår.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Else hansen d. 27. september 2018 kl. 18:04

Skal til Kreta,men får at vide at vi skal flyve hjem fra en anden lufthavn som er ca. 2_3 timers kørsel fra den ankomne, kan vi få rejsen anuleret

Svar

af Anette d. 28. september 2018 kl. 00:00

88 %

Ikke krav på at annullere rejse

Hvis den eneste ændring på rejsen er, at I skal rejse hjem fra en lufthavn, som ligger 2-3 timers kørsel længere væk, har I ikke krav på at kunne annullere rejsen. 

I kan til gengæld kræve, at der bliver sørget for transporten til den nye lufthavn eller, hvis I selv skal stå for transporten til den nye lufthavn, at flyselskabet/rejsearrangøren dækker eventuelle rimelige merudgifter til transporten. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Kenneth Jensen d. 28. maj 2018 kl. 21:35

Vi skal på en all inklusiv lige om lidt og tilbage i februar blev vores afrejsetidspunkt flyttet fra eftermiddag til 22:15. Vi kontaktede rejseselskabet som tilbød pengene tilbage. Er der andet at hente i den her forbindelse? F.eks kompensation? Der er to børn under 3 med på rejsen, så det er mest deres behov vi tænker på, da vi først vil lande 01:00

Svar

af Anette d. 29. maj 2018 kl. 00:00

79 %

Mulighed for kompensation for mistet tid på rejsemålet

Man må tåle, at der kan ske mindre ændringer i rejseplanen, men mister man tid på rejsemålet, kan man have krav på kompensation i form af et nedslag i rejsens pris

  • Det kan ikke udmåles i absolutte tal, hvor mange timers ændring, der skal til, da det afhænger af hvor lang tid, der mistes i forhold til den samlede rejses varighed
  • Pakkerejseankenævnet har udarbejdet nogle vejledende retningslinjer for, hvor stor en forsinkelse, der skal være tale om

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Karsten Andersen d. 07. december 2017 kl. 21:52

Vi købte en pakkerejse gennem et dansk rejsebureau. Ved flyafgang var flyet 7 timer forsinket pga. tekniske problemer. Vi har krævet kompensation hos det danske rejsebureau, men de siger, at vi skal lave vores krav om kompensation til flyselskabet. Er det rigtigt?

Svar

af Peter d. 11. december 2017 kl. 00:00

84 %

Kompensationskrav for forsinkelse eller aflysning skal rettes mod flyselskabet

Hvis din flyafgang aflyses eller forsinkes, skal du rette dit krav om kompensation mod det transporterende luftfartsselskab. Rejsebureauet er ikke forpligtet til at bistå i denne proces. 

  • Du kan læse mere om dine rettigheder ved forsinkelse her  

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anders larsen d. 04. september 2017 kl. 19:10

Hej forbrugereuropa Vi har købt en rejse gennem mycruise.dk med fly til Miami, overnatninger og 8 dages krydstogt i Caribien . Nu her 2 1/2 måned inden afrejse ændrer krydstogt selskabet pludselig sejlplan og vi kommer ikke til St.thomas som planen var, istedet bliver vi spist af med Porto rico som ikke kan sammenlignes med en af de dansk vestindiske øer, og vi mister 1 1/2 time ud af 7 timer på Bahamas . Vi er 2 voksne og 2 børn afsted, har betalt over 42000kr for rejsen, og nu bliver vi tilbudt 100$ ombord på skibet og et gavekort på 1000kr til mycruise.dk . Vi er ikke blevet tilbudt at annullere rejsen. Jeg mener det er en alt for lav kompensation ? Hvad synes i? Mvh Anders larsen

Svar

af Kristina d. 05. september 2017 kl. 00:00

86 %

Rettigheder ved pakkerejser

I har købt en pakkerejse af et dansk selskab, og derfor har I visse rettigheder. Når jeres rejse er blevet ændret væsentligt, kan I have ret til at annullere rejsen eller at få et afslag i prisen. Vi kan ikke vurdere, hvor stort afslaget bør være.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Lene Knudsen d. 08. august 2017 kl. 18:57

Har bestilt 14 dages charterrejse til Thassos gennem Spies. Selve flyvningen foregik med det svenske selskab BRA. Lige da flyet skulle forlade standpladsen i Kastrup snurrer det en halv gang rundt, der lød et klonk og flyet stod stille med næsehjulet sidelæns. Så flyet kunne ikke styres. Vi måtte forlade flyet og ankom derfor næsten 8 timer forsinket på hotellet på Thassos. Spies har sendt os en mail om at rejser med en uges ophold har ret til 1/14 kompensation og 14 dages ferie 1/28 del af rejsens pris. Har vi ret til 400 Euros kompensation efter EU reglerne for flyforsinkelse eller er det som Spies skriver?. Eller er det evt kompensation fra både Spies og BRA fordi ophold og rejsetid er to forskellige ting? Mvh Lene p s vi er glade for at det ikke skete under start eller landing for det havde gået helt galt😣

Svar

af Anders d. 09. august 2017 kl. 00:00

78 %

Ret til kompensation fra flyselskabet
Bliver jeres ankomst til destinationen forsinket med mere end 3 timer, kan I have krav på kompensation fra flyselskabet. Retten til kompensation bortfalder, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder.

  • Destinationen er den lufthavn, der er angivet på billetten som bestemmelsesstedet for den sidste flyvning.
  • Det er således forsinkelsen til lufthavnen og ikke til hotellet, som er afgørende.

Krav mod flyselskab og rejsebureau
Du kan som udgangspunkt både have krav på kompensation efter EU-forordningen om flypassageres rettigheder og godtgørelse efter pakkerejseloven.

  • Alle krav vedrørende rejsens indhold, såsom mistet rejsetid, kan rettes til rejsebureauet.
  • Krav vedrørende jeres rettigheder efter EU-forordningen om flypassageres rettigheder, kan rettes til flyselskabet.
  • Det er endnu ikke afklaret i praksis, om et flyselskab, ved udbetaling af kompensation i henhold til forordningen, kan fratrække en godtgørelse, der allerede er udbetalt af rejsebureauet. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Ralf Laursen d. 30. juli 2017 kl. 10:17

Hej, Vi er 8 personer som havde bestilt en pakkerejse til Mallorca med fly fra Hamborg. Rejsen er bestilt hos TUI-Tyskland men via et andet tysk rejsebureau. Afgang fra Hamborg blev pga. tekniske fejl udsat fra kl. 12 til kl. 20 og vi gik derfor glip af en halv dag på Mallorca. Tre spørgsmål: 1) Er det korrekt at vi bør kunne få erstatning på 400€ pr. person = 3200€ 2) Og er dette kompensationen for at mangle en dag på feriestedet eller kan man få anden kompensation for det 3) Til hvem skal man gøre krav - Formidleren af rejsen (det andet rejsebureau) eller TUI ? Mvh. Ralf Laursen

Svar

af Kristina d. 31. juli 2017 kl. 00:00

78 %

Forsinket fly på en pakkerejse

Reglerne om kompensation på 400 euro pr. passager gælder overfor flyselskabet, så det er hverken TUI eller formidleren, der skal betale dette.

Kompensationen på de 400 euro dækker for den tid og besvær, I har ved forsinkelsen. Det er forskelligt fra land til land, om man kan kræve ekstra kompensation fra rejsebureauet, som dækker for det samme. I Danmark har man ret til at få dobbelt-op, men sådan er det meget sjældent i de andre lande.

I skal kontakte sælger af pakkerejsen for afslag i prisen efter pakkerejsereglerne, medmindre sælger af pakkerejsen har gjort det meget klart, at de kun agerer som formidler.

  • Søg om kompensation på 400 euro pr. passager hos flyselskabet
  • I kan derudover forsøge at få erstatning hos rejsebureauet. Prøv først sælger og dernæst TUI, hvis sælger henviser til TUI

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anna-Bell Rosendal d. 16. maj 2017 kl. 16:10

Hej Er der nogen regler for hvor længe inden afrejse, flyselskaberne eller rejsebureauer kan ændre i rejsetiderner? Jeg flyver med flyver med delta Airlines fra London til Belize med skift i Atlanta om ca. en måned og indtil videre har de allerede ændret flytiderne to gange. Mvh Anna-Bell

Svar

af Kristina d. 17. maj 2017 kl. 16:06

79 %
Ændring af flytider inden afrejse
Der er ikke nogen regler, der regulerer hvor mange gange, flyselskaberne eller rejsebureauer må ændre i din rejse. Flyafgange fra EU-lande er omfattet af EU-reglerne, og her træder der nogle rettigheder i kraft, når dine flytider bliver ændret. Hvis ændringerne sker for dine afgange fra USA og videre, så er du ikke omfattet af EU-reglerne, men der kan være nogle lignende regler i USA.
  • Du er beskyttet af reglerne, når din flyafgang bliver ændret til at afgå senere. Her kan du have ret til at aflyse og få pengene tilbage, hvis forsinkelsen er på mindst fem timer
  • Hvis din afgang bliver ændret til at ankomme mere end tre timer forsinket, og ændringen sker inden for 14 dage før afrejse, har du derudover også ret til kompensation på 600 euro
  • Hvis din flyafgang bliver ændret til at afgå tidligere, skal det vurderes konkret, om det er en misligholdelse af aftalen
  • Du kan altid forsøge at forhandle med flyselskab og sælger og høre om dine muligheder for ombooking, hvis ændringen i flyafgangen ødelægger dine rejseplaner

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Patrick Olsen d. 23. marts 2017 kl. 13:05

Jeg har en tur/retur-billet. Jeg nåede ikke frem til mit udrejse-fly af diverse grunde. Jeg kontakter derfor KLM, men de henviser mig til FlightFinder, da jeg købte billetterne hos dem. Det er dog aften og ingen kontakt at finde hos dem før 1 eller 2 dage efter. I mellemtiden har jeg allerede bestilt et nyt enkeltvejs-fly til Danmark fra Sverige. Nogle dage senere opdager jeg ved et tilfælde, at har KLM dog annulleret min returbillet (blev ikke informeret), da jeg ikke var til stede ved udrejsen. Denne regel kendte jeg ikke til, og jeg klager selvfølgelig til begge parter (KLM og FlightFinder) vedr. dette. De vil dog ikke hjælpe, da de henviser til deres reglement vedr. tur/returbilleter. Jeg har dog nu fundet ud af, at jeg skal klage til KLM, da jeg kun har bestilt flybilletter? Og jeg har også læst mig frem til, at denne praktik med at annullere billetter er nævnet "ulovligt" i følge Forbrugerklagenævnet, eftersom de, KLM og FlightFinder, ikke har udtrykkeligt gjort mig bevidst om denne regel, og at jeg ikke har aktivt godkendt den. Hvem skal jeg klage til, og hvad er mine rettigheder? Er jeg forkert på den? Hvis der intet er at komme efter, kan jeg så få pengene returneret for returbilletten?

Svar

af Kristina d. 27. marts 2017 kl. 00:00

85 %

Når flyselskabet annullerer hjemrejsen, fordi du ikke bruger udrejsen
Det er langt fra alle lande, der har samme praksis som i Danmark om, at flyselskabet ikke må annullere hjemrejsen, når du ikke bruger din udrejse. Det er derfor ikke sikkert, at du har krav på at få nye billetter erstattet af KLM.
Flightfinder er et svensk selskab, og i Sverige anses et selskab som Flightfinder for at være formidlere og ikke en direkte aftalepart. Derfor skal du som udgangspunkt klage til KLM.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Mogens Christiansen d. 25. oktober 2016 kl. 12:26

Hej Jeg har modtaget kompensation for en manglende rejsedag fra Bravo Tours vedr. en rejse til Malaga den 14/9 2016 (forsinkelse 9 timer) Kan jeg få kompensation fra flyselskabet for forsinkelsen(tekniske problemer) og må flyselskabet i givet fald modregne den allerede modtagne kompensation fra Bravo Tours?

Svar

af Anette d. 27. oktober 2016 kl. 10:39

91 %

Ikke krav på dobbelt kompensation

Hvis du allerede har modtaget kompensation fra pakkerejseselskabet, kan du ikke også kræve fuld kompensation fra flyselskabet, da begge beløb dækker tabet af tid.

  • Beløbet fra pakkerejseselskabet afhænger af rejsens pris og kan derfor konkret være højere eller lavere end den kompensation, du kan kræve fra flyselskabet. 
  • Klager du også til flyselskabet, har de ret til at modregne det beløb, du allerede har modtaget fra Bravo Tours. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anders d. 04. august 2016 kl. 11:43

Hej. Har købt flybilletter hos dansk rejsebureau til 2 voksne og 3 børn (9,4,0). Flyselskabet (Vueling) har nu rykket afgangen 6½ time, så afgangen bliver meget sen om aftenen og slet ikke børnevenlig. Kan man kræve at flybilletten bliver annulleret og hele beløbet bliver tilbage betalt?

Svar

af Kristina d. 04. august 2016 kl. 13:59

92 %
Ret til ombooking eller pengene tilbage
Når din rejse bliver ændret, så din ankomst bliver mere end fem timer senere end først aftalt, har du ret til valget mellem ombooking eller pengene tilbage for hele rejsen.
  • Hvis der er mindre end 14 dage til afgang, har du også ret til kompensation. Beregn dit krav her
  • Du kan gøre reglerne gældende direkte ved flyselskabet (Vueling), og du kan også forsøge via rejsebureauet
  • Hvis det ikke lykkes at finde en tilfredsstillende løsning, kan du klage til Forbruger Europa over Vueling

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Lonnie Jakobsen d. 09. juni 2016 kl. 07:36

Hej Vi har købt en rejse gennem Tyske Alltours, afrejse var fra Hamburg kl. 14.25, men nu har de ændret det til 6.05. Det gør, at vi ikke kan nå det og har foreslået at booke en anden rejse, men de mener vi skal betale 339 euro for at komme ud af kontrakten og at vi samtidigt mister de 531 euro som vi allerede har betalt som første rate. Hvad har vi af rettigheder? Kan vi forlange en anden ferie eller at få pengene tilbage? På forhånd mange tak for hjælpen

Svar

af Anette d. 15. juni 2016 kl. 00:00

87 %

Vilkår for annullering af pakkerejse

En pakkerejse kan annulleres, hvis der sker ændringer i rejsen. Dog skal du måske betale et gebyr. Vilkårene for at kunne annullere afhænger bl.a. af, om rejsen er købt hos en dansk rejsearrangør eller en rejsearrangør fra et andet EU-land.

  • Du kan have forskellige muligheder, når afrejsetidspunktet for en pakkerejse ændres. Det er først og fremmest en betingelse, at ændringen vurderes som væsentlig. Vurderingen af, hvad der anses for at være væsentligt, kan være forskellig efter dansk ret og tysk ret. 
  • Hvis ændringen vurderes som væsentlig, kan du have ret til at få rejsen ændret til en tilsvarende rejse. Det kan være en rejse i samme tidsrum, men til en anden destination, hvortil rejsearrangøren har ledige rejser. Du kan komme til at betale en eventuel prisforskel. Du kan have mulighed for at kræve rejsen annulleret og få dine penge tilbage. 
  • Hvis ændringerne ikke vurderes som væsentlige, vil du alligevel have mulighed for at annullere rejsen og kræve dine penge tilbage, men mod betaling af et gebyr til rejsearrangøren.
  • Du skal kontakte rejsearrangøren skriftligt og fremsætte dit krav hurtigst muligt. 
  • Hvis din skriftlige klage ikke løser sagen, kan du oprette en klage over rejsearrangøren hos Forbruger Europa. Du finder yderligere information om klageforløbet og oprettelse af klagen her. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Ulla Thomsen d. 27. januar 2016 kl. 18:56

Fredag d. 8/1 skulle vi i forbindelse med en rejse til St.Croix købt hos Bravo tours flyve med Norwegian DY7125. Afgang var fastsat til kl. 9.25. Det endte med en afgang 11½ time senere. Vi fik aldrig rigtigt en forklaring på årsagen. Efter noget tumult blev vi tilbudt et værelse på Bella Sky, som vi kunne benytte om eftermiddagen. Vi fik også et måltid mad. Bravo har tilbagebetalt 1357 kr pr. person i kompensation for mistet tid på ST. Croix. Er vi berettiget til yderligere kompensation fra Norwegian?

Svar

af Tobias d. 01. februar 2016 kl. 15:05

79 %

Klag til både sælgeren og flyselskabet ved forsinkelse

Alle krav vedrørende selve rejsens indhold, såsom mistet rejsetid, skal I rette til sælgeren af rejsen. Krav vedrørende jeres rettigheder som flypassager, skal I som udgangspunkt rette til flyselskabet.

  • Du kan beregne hvilke krav og rettigheder du har overfor flyselskabet ved forsinkelse på flyregler.dk

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Skal vi klage til flyselskab eller rejsebureau, hvis flytiderne bliver ændret?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?